اوراق تبعی چگونه سودآوری را تضمین می کنند

به گزارش مجله پیامکی، امروزه با گسترش ابزارهای نوین در بازارهای مالی، امکانات بسیاری در اختیار سهام داران و سرمایه گذاران قرار گرفته است تا بتوانند حتی در روزهای منفی بورس نیز بازدهی مورد نظر خود را تضمین کنند؛ یکی از این ابزارها که اکنون در بازارسرمایه ایران نیز قابل استفاده است، اوراق اختیار فروش تبعی یابیمه سهام نام دارد که به خریداران اجازه می دهد، دارایی پایه تحت اختیار خود(سهام) را با توجه به قیمت سهام در زمان عرضه اوراق و قیمت اعمال بیمه کنند تا کسب بازدهی آنها تضمین شود.

اوراق تبعی چگونه سودآوری را تضمین می کنند

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از سنا، برای درک بهتر این موضوع به این مثال توجه کنید؛ صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح برای حمایت از سهام شرکت سرمایه گذاری غدیر با نمادوغدیر، روز 22 شهریور سال جاریاوراق اختیار فروش تبعی با نماد هغدیر 912 منتشر کرد و برای این اوراققیمت اعمال 17،380 ریال را در تاریخ سررسید 16 اسفندماه سال 99 در نظر گرفت. بنابراین، دوره معاملاتی این اوراق از 22 شهریور ماه تا 16 اسفندماه سال جاری در نظر گرفته و محدودیت خرید هر کد معاملاتی حداکثر 50 هزار ورقه تعیین شد.

حال اگر فرض کنیم که قیمت سهام وغدیر در تاریخ امروز معادل با 11،600 ریال(قیمت سهم در تاریخ 5 آبان ماه سال جاری) باشد و قیمت اختیار فروش تبعی این سهم(هغدیر 912) در همین تاریخ برابر با 4،838 ریال باشد؛ قیمت تمام شده سهموغدیر برای سرمایه گذاران 16،438 ریال می شود؛ این در حالی است که قیمت اعمال سهم در تاریخ سررسید 17،380 ریال در نظر گرفته شده است که نرخ بازده موثر سالیانه 22 درصدی را برای سرمایه گذاران به همراه دارد.

در مثالی دیگر، قیمت هر سهم شرکت فولاد کاوه جنوب با نماد(کاوه) در تاریخ 5 آبان ماه سال جاری 18،420 ریال بوده و قیمت اوراق اختیار فروش تبعی این سهم با نماد(هکاوه 911) نیز در آخرین روز معاملاتی آن(پیش از 5 آبان) ارزش 4،974 ریالی داشته است. بنابراین، قیمت تمام شده سهم کاوه در تاریخ یاد شده 23،394 ریال محاسبه می شود و این در حالیست که قیمت اعمال کاوه در تاریخ سررسید آن یعنی 18 بهمن ماه سال جاری برابر با 25،477 ریال است و می تواند بازدهی سهام داران را تضمین کند.

به این ترتیب اگر در تاریخ سر رسید، قیمت سهم افزایش یافت و بالاتر از قیمت اعمال بود، سرمایه گذاران بازدهی کسب کرده و اوراق تبعی را اعمال نمی کنند؛ اما اگر قیمت سهم پایین تر از قیمت اعمال بود، اوراق تبعی اعمال و بازدهی تضمین می شود.

اما سرمایه گذاران برای خرید این اوراق باید به چند مورد توجه داشته باشند، اول اینکه خریداران در زمان خرید اوراق اختیار فروش باید مالک سهام شرکت باشند و حداکثر تعداد اوراق قابل خریداری برابر با تعداد سهام تحت مالکیت خریدار است. دوم اینکه تعداد اوراق اختیار فروش که هر فرد امکان خرید آن را دارد، محدود است و باید به آن توجه شود. سوم اینکه این اوراق معاملات ثانویه ندارند و در نتیجه در صورت خرید آن امکان فروش آن برای خریدار وجود ندارد.

همچنین در صورتی که بعد از خرید اوراق، خریدار سهام خود را بفروشد و در نتیجه این معامله، تعداد اوراق تبعی بیشتر از تعداد سهام شود، در پایان روز معاملاتی اوراق مازاد اعتبار خود را از دست می دهند و هزینه ای بابت این موضوع به خریدار برگشت داده نخواهد شد. افزون بر این، در صورت تمایل به استفاده از اختیار فروش باید در روز سررسید تا قبل از اتمام مهلت تعیین شده توسط شرکت، خریدار اوراق فروش تبعی درخواست خود را از طریق کارگزار اعلام کند. در صورت عدم درخواست، اوراق تبعی باطل می شود و هیچ هزینه ای بابت آن به خریدار برگشت داده نخواهد شد. نکته آخر هم اینکه اشخاص حقوقی مجاز به خرید این اوراق نیستند.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 5 آذر 1399 بروزرسانی: 5 آذر 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 1239

به "اوراق تبعی چگونه سودآوری را تضمین می کنند" امتیاز دهید

1 کاربر به "اوراق تبعی چگونه سودآوری را تضمین می کنند" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اوراق تبعی چگونه سودآوری را تضمین می کنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید