ازبکستان و قرقیزستان به دنبال پروژه مشترک صدور ویزا

به گزارش مجله پیامکی، در دیدار هیات های کمیسیون پارلمانی قرقیزستان و ازبکستان در اوش، زمینه های پیوستن قرقیزستان به پروژه ویزای جاده ابریشم یا شنگن آسیای مرکزی، مورد بحث و گفتگو طرفین نهاده شد.

ازبکستان و قرقیزستان به دنبال پروژه مشترک صدور ویزا

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از آکی پرس، دومین دیدار کمیسیون های مجلسی، میان هیات های نمایندگی مجلس های قرقیزستان و ازبکستان در شهر اوش، در جنوب قرقیزستان برگزار گردید. یکی از موضوعات مورد بحث در این نشست مجلسی ایجاد نظام مشترک ویزای کشورهای آسیای مرکزی بود. تاکنون جرئیات بیشتری از این ایده و رایزنی های اجرا شده منتشر نشده است.

ازبکستان و قزاقستان در مورد بنیان نهادن ویزای جاده ابریشم، نمونه مشابه ویزای شنگن، در فوریه امسال به توافق رسیدند و اعلام کردند که دیگر جمهوری های این منطقه نیز می توانند در آینده به این پروژه بپیوندند.

این پروژه البته از فوریه 2019 به اجرا در نیامده است. علوق بیک قاسم خوجایف، معاون رئیس کمیته دولتی گردشگری به خبرنگاران گفته بود علت آن که این ویزا هنوز معرفی نشده است، آن امر است که دو کشور از روینمودهای متفاوتی در ترتیبات چشم پوشی از صدور ویزا با دیگر کشورها استفاده می نمایند. قزاقستان لیست کشورهای لغو ویزا خاص خود را دارد، ازبکستان نیز به همین صورت. به گفته مقامات دو کشور، اصلی ترین کار در حال حاضر هماهنگی لیست های لغو ویزا می باشد.

مساله دیگری که علوق بیک قاسم خوجایف به آن اشاره نموده است، نرخ صدور ویزا می باشد. او با اظهار آن که نرخ ویزا در دو کشور می بایست یکسان باشد، می افزاید: ما در حال کار بر روی جزئیات این موضوع هستیم. باید در نظر داشت که معرفی این ویزا نیازمند تایید سطوح بالا است و ما در حال پرداختن به تمامی جوانب و مسائل آن هستیم.

قرقیزستان و تاجیکستان پیش از این آمادگی خود را برای پیوستن به پروژه ویزای جاده ابریشم اعلام نموده بودند. ترکمنستان هم در حال آنالیز این موضوع است. ترکیه و آذربایجان نیز ممکن است در آینده نزدیک به این پروژه بپیوندند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 9 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 206

به "ازبکستان و قرقیزستان به دنبال پروژه مشترک صدور ویزا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ازبکستان و قرقیزستان به دنبال پروژه مشترک صدور ویزا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید