19 سازه یادبود تاثیر گذار جنگ در اطراف دنیا (بخش دوم)

به گزارش مجله پیامکی، جنگ. واژه ای که به تنهایی هزاران حس مختلف را در مردم جهان به وجود می آورد. حس درد، خشم، انتقام، ناامیدی، شجاعت، افتخار، حماسه، برد، باخت... . بعضی از جنگ ها خاطرات بیشتری را در دل ها پنهان نموده اند. بعضی مکان های خاص در جهان هستند که با دیدن آرامش امروزشان کسی باور نمی کند تا همین چند سال پیش چه داستان های عجیبی از این انتخاب سخت بشر در آن ها رخ داده است. برای یاد آوری بعضی از این خاطرات و اتفاق ها، هنرمندان در بعضی از نقاط جهان سازه هایی را برای یادبود خلق نموده اند. با خبرنگاران همراه باشید تا 19 سازه یادبود تاثیرگذار برای جنگ را در سراسر جهان به نظاره بنشینیم.

19 سازه یادبود تاثیر گذار جنگ در اطراف دنیا (بخش دوم)

مقاله مرتبط:

19 سازه یادبود تاثیر گذار جنگ در اطراف جهان (بخش دوم)

10. ندای سرزمین مادری

به عنوان مرتفع ترین مجسمه جهان از یک زن، مجسمه ندای سرزمین مادری، با ارتفاع 52 متر بر فراز شهر وولگوگراد روسیه قد برافراشته است. این مجسمه یادبودیست بر پیروزی قطعی روس ها در نبرد استالینگراد که در جنگ جهانی دوم رخ داد. پیکر واسیلی زایتسف، تک تیرانداز شهیر روس که توانست 225 نیروی محوری دشمن را بکشد، در نزدیکی این بنا آرام گرفته است. این نبرد با فیلمی به نام دشمن در دروازه های شهر مشهور شد و نقش واسیلی را جودلا بازی کرد.

11. ایساندلوانا

منطقه نبرد ایساندلوانا با سنگ چین های سفیدرنگش در آفریقای جنوبی معین شده است. جایی که آرام گاه آخرین سربازان به جامانده بریتانیایی است که توسط زولوها در زمان نبرد امپراتوری در سال 1879 در طول اولین اشغال زولولند کشته شدند. علاوه بر سنگ چین ها، یادبود های دیگری نیز در این مکان وجود دارند. از جمله یادبود زولو ها و یادبود توپ خانه بریتانیا. در نزدیکی این منطقه سایت جنگی روکس دریفت واقع شده است که نبرد ایساندلوانا در همان روز و روز بعدش در آن جا رخ داده است. چند تور برای گردش در این مناطق در دسترس هستند.

12. یادبود لشکر تفنگداران دریایی ایالات متحده

این بنا که بر طبق عکس معروف عکاس جنگی اسوشیتد پرس ساخته شد، در قبرستان ملی آرلینگتون در ویرجینیا واقع شده است. این بنا یادبودیست برای تمامی تفنگداران دریایی ایالات متحده که در نبرد های مختلف کشته شده اند. عکس اصلی از به پا داشتن پرچم در ایواجیما در 23 فوریه 1945 ثبت شده است. این عکس 5 تفنگدار دریایی آمریکا و یک پرستار نیروی دریایی را نشان می دهد که پرچم آمریکا را در طول نبرد ایواجیما بر فراز قله سوریباچی در زمان جنگ جهانی دوم به پا می نمایند.

عکس معروف اثر Joe Rosenthal

3 نفر از این تفنگداران در عملیات های همان روز ها کشته شدند. بناهای مشابهی در سرتاسر ایالات متحده موجود است.

13. یادبود جنتیوکس

بنای یادبود جنتیوکس (Gentioux-Pigerolles) در منطقه لیموزین فرانسه، یادبودی است از مردم شهر که در جنگ جهانی دوم نبرد کردند و کشته شدند. این بنا بخاطر حس صلح جویانه اش کمی غیر عادی به نظر می رسد و شاید مشهورترین بنا از نوع خودش باشد. روی کتیبه ای زیر این بنا نوشته شده است: لعنت به جنگ.

14. دژ قهرمان برشت

پیکره سنگی یکپارچه در مجموعه یادبود دژ قهرمان برشت، که در سال 1971 افتتاح شد، بخشی از یادواره ایست از تمام تاریخ این دژ مخصوصا ایستادگی شوروی سابق در برابر تهاجم آلمان در 22 ژوئن 1941. در طول یک هفته نیرو های شوروی بیش از 2000 نفر را از دست دادند و تصور می شد که نیرو های نازی به پیروزی رسیده اند اما مقاومت بیشتر از پیش بینی ها طول کشید و این پیروزی سمبلی بر مقاومت نیرو های شوروی شد.

15. امید صلح

بنای امید صلح در لبنان 30 متر ارتفاع دارد. این بنای 5000 تنی، تعداد 78 دستگاه وسیله نقلیه واقعی از جمله 55 تانک شوروی سابق را در خود جای داده است. کشور جنگ خیز لبنان این بنا را پس از آن ساخت که بعضی از کشور ها از جمله فرانسه طرح مجسمه ساز یعنی آرماند فرناندز را نپذیرفتند. این بنا در یرزه در نزدیکی بیروت واقع شده است.

16. قبرستان آمریکایی آیزی آزنه Oise-Aisne

قطعه های A تا D قبرستان آمریکایی آیزی آزنه آرامگاه ابدی 6000 سرباز آمریکایی است که در منطقه فرانسوی در طول جنگ جهانی اول جان خود را از دست داده اند. اما در بخش منزوی و جدا شده E که کمتر شناخته شده است قبر های بیشتری واقع شده است. یعنی قبر 94 عضو ارتش آمریکا که در طول جنگ جهانی دوم یا کمی پس از آن بخاطر جنایاتشان اعدام شده اند. بازدیدنمایندگان تمایلی به دیدن این بخش ندارند چرا که هیچ صلیبی قبر ها را نشانه گذاری نمی کند و افراشتن پرچم آمریکا ممنوع است. قبر ها طوری قرار گرفته اند که پشتشان رو به قبرستان اصلی است. ادی اسلوویک تنها کسی است که اینجا دفن شده و جرمی جز فرار از خدمت ندارد. در سال 1987 رییس جمهور وقت یعنی رونالد ریگان اجازه داد جسد وی را از آنجا به ایالات متحده منتقل و دفن نمایند.

17. معبد یاسوکانی

معبد یاسوکانی در توکیو پایتخت ژاپن یادبودیست برای هر کسی که از سال 1868 تا اشغال شدن کشور توسط متفقین در سال 1951 برای خدمت به امپراطوری ژاپن جان خود را از دست داده اند . این بنا به افتخار 2,466,532 نفر از زنان، مردان و بچه ها بنا شده است. این افراد غالبا جزو سربازان، کارگران داوطلب، کارگران کارخانه ها و غیره بوده اند. البته این معبد بحث برانگیز است چرا که در بین افراد ذکر شده بیش از 1000 جنایتکار جنگی حتی با جنایت های سنگین قرار دارند.

18. دروازه منین

یکی از مشهور ترین بناهای یادبود جنگ جهانی اول یعنی دروازه منین، در ایپرس بلژیک واقع شده است. این بنا به یاد سربازان و نیروهای داوطلب بریتانیایی ساخته شده که در این منطقه جنگ خیز آن دوران جان خود را از دست داده اند و قبرشان نامعین است. این بنا نشانه 55.000 سرباز مفقو دالجسد است. شهرت اصلی این بنا بخاطر مراسم روزانه یادبودیست که در اینجا برگزار می گردد. هر روز در ساعت 8 بعداز ظهر تیم شیپورچی آتش نشانی جاده منتهی به دروازه را می بندد و مارش شیپور آخرین پست را به افتخار کسانی که برای آزادی بلژیک جنگیده اند، می نوازد. عکس بالا نشان دهنده زمانی است که در سال 2014 چراغ های اصلی دروازه به یاد صدمین سالگرد شروع جنگ جهانی اول خاموش شدند.

19. ادای احترام ورشور Warschauer Kniefall

به عنوان یک یادبود، ادای احترام ورشور پلاکی است به یاد موقعیتی که صدراعظم آلمان ویلی براندیت از بنای یادبودی بازدید کرد که مربوط به قیام کلیمی های ورشو می شد. در سال 1943 جمعیت یهودی های ورشو سعی کردند که بر نازی ها چیره شوند اما قیام بازنده شد، بیش از 13000 نفر کشته و بیش از 60.000 نفر نیز از کشور اخراج شدند. براندیت در بازدیدش حلقه گلی را اهدا کرد، به نشانه احترام زانو زد و لحظاتی سکوت ورزید. این اقدام غیر منتظره به عنوان گام مهمی در پیشرفت روابط آلمان با اروپای شرقی شناخته شد. براندیت در سال 1971 به جایزه صلح نوبل دست یافت. نظر شما چیست؟ آیا تا کنون از بناهای مشابهی بازدید نموده اید؟ مثل همواره با خبرنگاران همراه باشید. منبع: Telegraph تصویر کاور اثر ویل لانگستافمنبع: کجارو
انتشار: 12 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 770

به "19 سازه یادبود تاثیر گذار جنگ در اطراف دنیا (بخش دوم)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "19 سازه یادبود تاثیر گذار جنگ در اطراف دنیا (بخش دوم)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید