مدل پنیر سوئیسی برای کنترل تخلفات دلالان خودرو
به گزارش مجله پیامکی، از خردادماه امسال که با اعلام مسئولان سازمان حمایت و وزارت صمت مقرر شد خودرو به صورت قرعه کشی به خریداران عرضه شود، تا الان حدود 10 مرحله طرح فروش یا پیش فروش از سوی ایران خودرو و سایپا برگزار شده است. در تمام این مدت هم البته گره بازار خودرو هنوز باز نشده است؛ همچنان تعادل بین عرضه و تقاضا برقرار نیست، فاصله قیمت کارخانه و بازار زیاد است و شرایط و محدودیت های ثبت نام هم باعث نشده خودرو به دست مصرف کنندگان واقعی برسد. علی رغم این که مسئولان پلیس راهور و اتحادیه نمایشگاه داران خودرو و وزارت صمت بارها نسبت به خرید و فروش وکالتی خودرو هشدار دادند، بعضی واسطه ها و دلالان با این شیوه در بازار خودرو فعال هستند.
مراقب خرید و فروش خودروهای وکالتی و چالش های آن باشید
یکی از شرایط ثبت نام خودرو در این قرعه کشی های ایران خودرو و سایپا، علاوه بر نداشتن پلاک جاری و ثبت نام خودرو در سه یا چهار سال اخیر، در رهن ماندن سند خودرو تا یک سال است. به این معنی که خریدار خودرو تا یک سال امکان فروش خودرویی که در قرعه کشی برنده شده را ندارد. در واقع این ایده به کار گرفته شده تا دلالان از زنجیره فروش خودرو حذف شوند و مصرف کنندگان با قیمت واقعی خودرو را تحویل بگیرند. در عین حال با هر کد ملی که صاحب آن گواهینامه داشته باشد هم فقط یک بار می توان در قرعه کشی شرکت کرد.
با وجود همه این شروط و سخت گیری ها، دیده شده که بعضی دلالان قوانین را دور می زنند و سودهای هنگفتی در بازار خودرو به جیب می زنند. متداول ترین روش هم همین فروش وکالتی خودرو است. یعنی خودرو را در قرعه کشی (به روایتی کارت ملی های اجاره ای) برنده می شوند و بعد در بازار آزاد گران تر می فروشند. خریداران این خودروها هم ظاهرا توجهی ندارند که این وکالتنامه ها موقتی است و بعد از پایان تاریخ از اعتبار ساقط می شود یا هنگام تصادف مسائل حقوقی پیدا می کنند یا هنگام فک پلاک مسائل دیگری به دنبال دارد. از طرفی در موارد منجر به وقوع تخلفات و اقدامات مجرمانه هم باید فروشنده پاسخگو باشد. خلاصه که ریسک این شیوه خرید و فروش بالا است اما عده ای نسبت به این موضوع بی اعتنا هستند.
دیوار چگونه جلوی خرید و فروش وکالتی خودرو را می گیرد؟
بخشی از این خرید و فروش های وکالتی خودروهای قرعه کشی در بستر فضای مجازی و پلتفرم های خرید و فروش آنلاین انجام می شود. دیوار اما برای مقابله با این پدیده دست به اقداماتی مهم زده تا این تخلفات را خنثی کند. یکی این که دیوار اجازه انتشار آگهی های حاوی کلماتی مثل فروش وکالتی خودرو یا فروش امتیاز قرعه کشی یا سند در رهن و... را نمی دهد. از طرفی آگهی خودروهای صفر کیلومتر بررسی می شود و اگر خودروهای بیرون آمده از قرعه کشی های اخیر باشند اجازه انتشار آگهی پیدا نمی کنند. در مورد بعضی خودروها مثل سورن پلاس یا رانا پلاس که اساسا خودروهای جدیدی هستند و اولین سری عرضه یا قرعه کشی آن ها در ماه های اخیر اجرا شده هم بی برو برگرد آگهی شان حذف می شود. چون در این که تا یک سال خرید و فروش آن ها ممنوع است تردیدی وجود ندارد. خلاصه که دیوار با شیوه ای شبیه به آن چه به مدل پنیر سوئیسی مشهور است با چند لایه محافظت، سعی می کند جلوی هرگونه خطا و اشتباه را بگیرد.
با تمام این اوصاف شاید منطقی ترین راه برای مقابله با این جنس تخلفات دریافت مالیات های سنگین از دلالان و شفاف شدن سیستم بانکی و تبادل مالی در کشور باشد که فعلا آن گونه که مطلوب است، محقق نشده است.
منبع: فرارو