راهنمای پرورش کورئوپسیس

به گزارش مجله پیامکی، اشرفی پرپر، شاه اشرفی، کورئوپسیس و ستاره ای همه نام این گیاه زیبا است که امروز پرورشش را یاد می گیریم. اگر در پی گیاهی جان سخت ، مقاوم به خشکی و با گل هایی فراوان می شد، کورئوپسیس همان چیزی است که لازم دارید.

راهنمای پرورش کورئوپسیس

این گیاه زیبا با گلبرگ های کنگره ای خود می تواند هر جایی را زیبا کند، چه درون یک گلدان باشد و چه در حاشیه باغچه و باغ. کاشت کورئوپسیس راهی عالی برای کشاندن پرنده ها به باغچه و بالکن تان هم هست چرا که آنها دوست دارند در پاییز و زمستان از بذرهای گیاه تغذیه نمایند. بعلاوه زنبورها و پروانه ها هم به کورئوپسیس جذب می شوند. رنگ گل های این گیاه از زرد روشن تا نارنجی و صورتی تا قرمز فرق دارد. سرعت رشد گیاه میانه است و پیکری قائم دارد. اگر دانه گیاه را تهیه نموده اید می توانید آن را از بهار تا پاییز بکارید. بیشتر گونه های کورئوپسیس در اوایل تابستان گلدهی را آغاز می نمایند و تا پاییز ادامه می دهند. این گیاه چند ساله است تا مدتی طولانی باغچه یا بالکن تان را زیبا می نماید.

شرایط نگهداری

- نور

کورئوپسیس آفتاب مستقیم را دوست دارد اما می توان آن را در مکانی با اندکی سایه هم کاشت. اگر سایه بیشتر باشد ممکن است گیاهان دراز و لاغر شوند اما به مرور به شرایط عادت می نمایند. اگر در منطقه ای با آب و هوای گرم و خشک زندگی می کنید ممکن است گیاه تان حتی مقداری سایه در ساعات ظهر را ترجیح دهد.

- آبیاری

زمانی که کورئوپسیس تان را تازه کاشته اید آن را به طور منظم آبیاری کنید تا در خاکش مستقر گردد. بعد از آن گیاه می تواند خشکی را به خوبی تحمل کند. حداقل یک بار در هفته گیاه را عمیقا آبیاری کنید تا به رشد ریشه های نو یاری کنید. خاک باید در عمق 3 سانتی متری از سطح مرطوب باشد. اگر بتوانید گیاه را صبح زود آبیاری کنید برترین نتیجه را خواهید گرفت چرا که برگ های هم وقت دارند در طول روز خشک شوند.

- دما

کورئوپسیس هوای گرم و خشک را دوست دارد. البته اگر هر از گاهی هوا مرطوب گردد هم گیاه می تواند آن را تحمل کند.

- خاک

بیشتر گونه های این گیاه سختگیر نیستند و به کیفیت خاک یا پی اچ آن ایرادی نمی گیرند. آنها خاکی با زهکشی خوب را دوست دارند و بعضی از گونه ها حتی خاک های خشک و صخره ای را هم تحمل می نمایند. خاک های سنگین و همواره مرطوب می توانند در زمستان مشکلاتی را برای گونه هایی که به صورت دسته ای رشد می نمایند به وجود بیاورند. در این شرایط مخلوط کردن خاک با کمپوست می تواند راهگشا باشد.

- کود دهی

کود دهی برای کورئوپسیس گزینه ای ضروری نیست و در حقیقت کود دهی زیاد می تواند مقدار گلدهی آن را کم کند. اگر خاکی که گیاه را در آن کاشته اید خاک خوبی است، تنها کاری که باید انجام دهید این است که هر سال بهار مقداری کمپوست به خاک اضافه کنید، همین!

تکثیر

اگرچه این کورئوپسیس گیاهی جان سخت است اما بیشتر از 3 تا 5 سال عمر نمی نماید. کم شدن تعداد گل ها نشان دهنده این است که یا باید گیاه را تقسیم بوته کنید و یا آن را بیرون بیاندازید و گیاهی نو با استفاده از بذرهای آن بکارید. اگر گیاه ضعیف به نظر می رسد هم آن را تقسیم بوته کنید. می توانید این کار را در بهار یا اوایل پاییز انجام دهید.

برای تکثیر به روش تقسیم بوته، اگر گیاه را در گلدان کاشته اید به کف و دیواره های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید، خواهید دید که گیاه به راحتی از داخل گلدان خارج می گردد. اگر گیاه را در خاک باغچه کاشته اید آن را به یاری بیلچه از خاک خارج کنید، طوری که ریشه هایش آسیب نبینند. خاک قدیمی اطراف ریشه گیاه را به آرامی با دست جدا کنید و مواظب باشید که در این مرحله هم به ریشه های گیاه آسیبی نرسانید. حالا با احتیاط گیاه را به 2 یا چند بوته تقسیم کنید و هر بوته را در جایی دیگر به صورت جداگانه بکارید. تا زمانی که گیاهان نو در جایشان مستقر شوند و به شرایط عادت نمایند به طور منظم آبیاری شان کنید، ممکن است چندین هفته طول بکشد.

منبع: فوت و فن / thespruce.com
انتشار: 21 مرداد 1401 بروزرسانی: 21 مرداد 1401 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 2084

به "راهنمای پرورش کورئوپسیس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای پرورش کورئوپسیس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید