تور استرالیا ارزان: حمل و نقل عمومی در سیدنی؛ استرالیا (قسمت اول)

به گزارش مجله پیامکی، گردشگرانی که به شهر زیبای سیدنی سفر می نمایند می توانند برای عبور و مرور در شهر از وسایل حمل و نقل عمومی نظیر تاکسی، اتوبوس و قطار سبک استفاده نمایند.

تور استرالیا ارزان: حمل و نقل عمومی در سیدنی؛ استرالیا (قسمت اول)

با تور استرالیا ارزان از بزرگترین کشور قاره اقیانوسیه دیدن کنید و شهرهای زیبای ملبورن و سیدنی استرالیا را ببینید.

سیستم حمل و نقل عمومی در سیدنی شامل قطار، اتوبوس، تاکسی و کشتی است. کرایه اتوبوس ها به تعداد منطقه های بستگی دارد که از آنها عبور می کنید و برای بزرگسالان از 4 دلار آغاز می گردد. کرایه ها علاوه بر تعداد منطقه ها به زمان روز هم بستگی دارد. تاکسی ها به راحتی همه جا پیدا می شوند ولی گران هستند. استفاده از UberX (مشابه اسنپ در ایران) در سیدنی رواج پیدا نموده و 40 درصد از تاکسی مقرون به صرفه تر است. به همین علت استفاده از سرویس های اشتراک خودرو مثل اوبر روشی جایگزین و مقرون به صرفه برای تاکسی است. با استفاده از اوبر می توانید یک راستا را با چند مسافر دیگر طی کنید و هزینه های سفرتان را با هم تقسیم کنید. با ما همراه باشید تا با حمل و نقل عمومی سیدنی بیشتر آشنا شوید.

فرودگاه

فرودگاه بین المللی سیدنی در استرالیا به نام فرودگاه کینگز فورد اسمیت (Kingsford-Smith Airport) معروف است که در 8 کیلومتری مرکز شهر سیدنی واقع شده است و یکی از معدود فرودگاه های قدیمی دنیا است که از زمان افتتاح تا به امروز، بدون تعطیلی به مسافران و شرکت های هواپیمایی خدمات ارائه می نماید. فرودگاه سیدنی شاهراه اصلی ورود گردشگرها به استرالیا است و قطب اصلی فعالیت های ایرلاین معتبر و مشهور کانتاس نیز محسوب می گردد.

این فرودگاه پر ترافیک ترین فرودگاه استرالیا بوده است به طوری که در سال 2003 میلادی، بیست و هشتمین فرودگاه پرترافیک دنیا لقب گرفت، اما این موفقیت در سال های بعد تکرار نشد و در سال های اخیر، فرودگاه بین المللی شهر سیدنی هرگز نتوانسته در میان 30 فرودگاه برتر دنیا قرار گیرد. فرودگاه سیدنی 3 ترمینال مسافربری دارد: ترمینال پروازهای داخلی (ترمینال 2 و 3) که به وسیله قطار با ترمینال پروازهای بین المللی (ترمینال 1) در ارتباط هستند. فرودگاه مذکور مجهز به وای فای رایگان و نامحدود است و می توانید هنگام رسیدن به این فرودگاه از اینترنت بهره ببرید.

شرکت های تاکسیرانی مختلفی در فرودگاه سیدنی فعالیت می نمایند و ایستگاه تاکسی ها در مقابل هر ترمینال واقع شده است. با توجه به شدت ترافیک، با استفاده از تاکسی می توانید در مدت زمان 20 دقیقه از فرودگاه به مرکز شهر برسید. تاکسی راحت ترین گزینه حمل و نقل از فرودگاه سیدنی به شهر است و اگر برای اولین بار به سیدنی سفر می کنید و با شهر آشنایی ندارید از تاکسی بهره ببرید.

علاوه براین، شرکت های اتوبوسرانی متعددی در فرودگاه سیدنی فعالیت می نمایند و به ارائه سرویس های شاتل به مسافران می پردازند. اتوبوس های شاتل فرودگاه معمولا از مقابل هر ترمینال حرکت می نمایند و امکان رزرو آنلاین بلیت نیز وجود دارد. برای سوار شدن به این اتوبوس ها باید بلیت یا کارت اوپال (Opal card) داشته باشید.

قطار نیز یکی از گزینه های حمل و نقل از فرودگاه به شهر محسوب می گردد. ایستگاه های قطار فرودگاه سیدنی در هر دو ترمینال پروازهای داخلی و خارجی قرار دارند و از سالن پروازهای ورودی قابل دسترسی هستند. این قطارها هر 10 دقیقه یک بار حرکت می نمایند و در مدت زمان 13 دقیقه مسافران را از فرودگاه به ایستگاه مرکزی در شهر سیدنی می رسانند. بنابراین شاید بتوان قطار را سریع ترین گزینه حمل و نقل از فرودگاه سیدنی دانست. سپس با توجه به آدرس هتل و مقصدتان می توانید وقتی به ایستگاه مرکزی رسیدید، با استفاده از تاکسی، اتوبوس یا پیاده به سمت مقصدتان بروید. در قطار بخشی برای قرار دادن بار و چمدان وجود ندارد، بنابراین اگر چمدان های زیادی همراهتان است ممکن است قطار گزینه چندان مناسبی نباشد.

قایق

یکی دیگر از خطوط حمل و نقل دولتی سیدنی، قایق های مسافربری با نام فری هستند که از سال 1875 در بندر سیدنی و روی رودخانه پاراماتا حرکت نموده و تعداد زیادی ازمردم شهر و گردشگران را جابه جا می نماید. مرکز اصلی قایق های مسافربری سیدنی در اسکله مدور (Circular Quay) در شمال منطقه CBD است. این قایق ها به جزیره گاردن و جزیره کوکاتو نیز تردد دارند. اما از آنجا که فقط در محدوده بندر حرکت می نمایند، مسافران برای رفتن به بوندی (Bondi) نمی توانند از این قایق ها استفاده نمایند. قایق ها حداقل هر یک ساعت مشغول خدمات رسانی هستند و در ساعات اوج شلوغی هم خدمات اضافه ارائه می نمایند.

در اسکله مدور و بندر دارلینگ، یک صفحه بزرگ به اطلاعات زمان حرکت و اطلاعات کلی اختصاص دارد. مسافران می توانند مقصد خود را روی این صفحه پیدا نمایند که نشان می دهد قایق آن ها چه زمانی و از کدام اسکله حرکت می نماید. قایق وسیله ای عالی برای دیدنی بندر است و برترین سفر دریایی برای بازدیدنمایندگان از اسلکه مدور به مانلی است که مسافران می توانند منظره ها زیبای تالار اپرای سیدنی و پل بندرگاه را به دیدن بنشینند. ساعات اوج شلوغی در آخر هفته ها و از 4 تا 6 عصر در پاراماتا و اسکله مدور است. کرایه اوپال به سفرهای زیر 10 کیلومتر و بیشتر از 10 کیلومتر تقسیم می گردد.

تاکسی

تاکسی وسیله ای راحت برای تردد در شهر محسوب می گردد و در اواخر شب (که قطار و اتوبوس فعالیتی ندارند) اغلب تنها گزینه پیش رو برای سفر به بعضی از نقاط شهر هستند. اگر علامت تاکسی بالای خودرو روشن باشد یعنی مسافری داخل تاکسی نیست و در دسترس است. با تماس تلفنی به یکی از شرکت های تاکسی و بعلاوه به وسیله آنلاین هم می توانید تاکسی بگیرید. ضمناً عملا غیرممکن است که کسی بتواند در محدوده ساعت 2:30 تا 3:30 صبح بتواند تاکسی بگیرد زیرا تقریبا همه راننده ها شیفت خود را در این بازه زمانی عوض می نمایند. عصر آدینه و شنبه نیز به سختی می توان تاکسی گیر آورد، مگر آنکه از 24 ساعت قبل تاکسی رزرو کنید.

دو سیستم نرخ کرایه برای تاکسی در نظر گرفته شده است، به این ترتیب که نرخ روزانه با کرایه ثابت 3.30 دلار برای آغاز و به ازای هر کیلومتر، 1.99 دلار و کرایه انتظار معادل 0.85 دلار در دقیقه اضافه می گردد و هزینه رزرو تاکسی هم 2.50 دلار است. نرخ دوم به نرخ شبانه گفته می گردد که برای ساعت 10 شب تا 6 صبح در نظر می گیرند و 20 درصد به کرایه اضافه می نمایند. برای اینکه بدانید راننده از کدام نرخ استفاده می نماید، به عدد 1 یا 2 در کنار نرخ کرایه توجه کنید (عدد 2 برای نرخ شبانه است). این احتمال وجود دارد که در زمان ترافیک، راننده هزینه انتظار را به کرایه شما اضافه کند. همه تاکسی های سیدنی مجهز به تاکسی متر هستند و نرخ کرایه را براساس آن محاسب نموده و هزینه عوارض را هم به کرایه اضافه می نمایند. تاکسی سیلور سرویس، خودروهای لوکس تری هستند، اما کرایه آن ها با تاکسی های استاندارد هیچ فرقی ندارد.

تاکسی ها همه کارت های اعتباری اصلی را می پذیرند. مسافران موظف به پرداخت عوارض هستند و در راستاهایی که عوارض وجود ندارد، باید هزینه عوارض راننده در راستا بازگشت را بپردازند. مسافران می توانند درباره تهویه هوا و صدای رادیو به راننده تذکر بدهند. با اینکه بیشتر راننده ها رفتار مناسبی دارند، اما به خاطر معدود مشکلاتی که راننده ها برای خانم ها به وجود آورده اند، توصیه می گردد که خانم ها در جایگاه عقب بنشینند.

دوچرخه

اگر اهل دوچرخه سواری هستید و تجربه دوچرخه سواری شهری و حرکت در جاده های چندلاین در ترافیک سنگین را دارید، می توانید برای عبور و مرور از دوچرخه بهره ببرید. دوچرخه سواری در همه نقاط شهر به جز بعضی تونل های بزرگراهی مجاز است. راستاهای دوچرخه سواری کنار جاده معمولا باریک هستند، پس با احتیاط برانید و وقتی فضای کافی وجود ندارد از لاین اصلی بهره ببرید. مرکز شهر به خاطر ترافیک، اساسا جای مناسبی برای دوچرخه سواری به حساب نمی آید. یکی از برترین نقاط برای استفاده از دوچرخه، پارک المپیک سیدنی (Sydney Olympic Park) است که راستاهای زیادی برای این منظور دارد.

دوچرخه سواری در پیاده رو غیرقانونی بوده و فقط برای بچه ها زیر 12 سال بلامانع است. جالب است بدانید که دوچرخه سواری در پیاده رو با جریمه همراه خواهد بود. استفاده از کلاه و همینطور چراغ در طول شب الزامی است.

اوپال کارت

در سال 2014، شهر سیدنی کارتی به نام اوپال کارت (Opal Card) را معرفی کرد. مزیت اصلی اوپال کارت در این است که مسافران آن را شارژ نموده و به جای بلیت از آن استفاده می نمایند. کسانی که با این کارت، کرایه خود را هشت بار پرداخت نمایند، تخفیف می گیرند و کسانی که یک هفته کامل از آن استفاده نمایند، کرایه آن ها نصف مبلغ حساب می گردد. علاوه براین، اگر مسافران در حدود 60 دقیقه بعد از استفاده از یک وسیله نقلیه عمومی، از وسیله عمومی دیگری استفاده نمایند، 2 دلار تخفیف شامل حال شان می گردد؛ به عبارتی اگر کرایه قطار معادل 4 دلار باشد و بعد در زمان کمی سوار اتوبوس شوند و کرایه آن 2 دلار باشد، به خاطر استفاده از این کارت به آن ها 2 دلار تخفیف داده می گردد. ضمناً برای مسافرانی که در ساعاتی غیر از اوج شلوغی (بین 9 صبح تا 4 بعد از ظهر) از قطار استفاده می نمایند، 30 درصد تخفیف در نظر گرفته شده است.

مسافران برای استفاده از این کارت باید هنگام سوار و پیاده شدن از وسیله نقلیه عمومی یا عبور از گیت خروجی، آن را در مقابل کارت خوان بگیرند تا کرایه را کم کند. کارت خوان مسافتی که طی نموده اید را محاسبه و کرایه را براساس آن کم می نماید. اوپال کارت تمام شبکه راه آهن، کشتی، اتوبوس و خطوط راه آهن سبک را پوشش می دهد.

از اول آگوست 2016، همه بلیت های کاغذی به غیر از بلیت های تک سفره اوپال جمع آوری شد. مسافرانی که می خواهند فقط یک بار از وسایل نقلیه عمومی استفاده نمایند، می توانند بلیت تک سفره اوپال را از بیشتر ایستگاه ها خریداری نمایند که گران تر از کارت اوپال است و هیچ امتیازی به آن تعلق نمی گیرد (به استثنای بچه ها یا نوجوانان زیر 16 سال). به همین علت به مسافران توصیه می گردد در صورتی که می خواهند چندین بار در سیدنی تردد داشته باشند، ترجیحا کارت اوپال بخرند.

منبع: کجارو / fa.wikipedia.org / wikitravel.org
انتشار: 12 بهمن 1400 بروزرسانی: 12 بهمن 1400 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 1909

به "تور استرالیا ارزان: حمل و نقل عمومی در سیدنی؛ استرالیا (قسمت اول)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور استرالیا ارزان: حمل و نقل عمومی در سیدنی؛ استرالیا (قسمت اول)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید