بهار کنار لتیان

به گزارش مجله پیامکی، شاید شما هم از آن دسته طبیعت گردانی باشید که ترجیح می دهند برای سفری یک روزه، منطقه ای را انتخاب کنند که کنار یک رود پر آب یا در همسایگی یک دریاچه باشد. اگر این محل پرطراوت فاصله کمی از خانه تان داشته باشد که دیگر جای شک و معطلی برای انتخاب ندارید. طبیعت اطراف سد لتیان یکی از همین گزینه ها برای اهالی مرکز است که در کمتر از یک ساعت، می توان از شرق تهران به آن رسید. سد لتیان روی رودخانه جاجرود و 35 کیلومتری

بهار کنار لتیان

بهار کنار لتیان

نویسنده: سعید راعی

راهنمای سفر به طبیعت اطراف سد لتیان

شاید شما هم از آن دسته طبیعت گردانی باشید که ترجیح می دهند برای سفری یک روزه، منطقه ای را انتخاب کنند که کنار یک رود پر آب یا در همسایگی یک دریاچه باشد. اگر این محل پرطراوت فاصله کمی از خانه تان داشته باشد که دیگر جای شک و معطلی برای انتخاب ندارید. طبیعت اطراف سد لتیان یکی از همین گزینه ها برای اهالی مرکز است که در کمتر از یک ساعت، می توان از شرق تهران به آن رسید. سد لتیان روی رودخانه جاجرود و 35 کیلومتری شمال شرقی مرکز قرار گرفته است. 45 سال از عمرش گذشته و پیش بینی می شود حدود 55 سال دیگر هم برقرار باشد و همچنان بخش مهمی از آب شرب استان تهران را تامین کند. اما حضور مسافران فراوان در این منطقه، زباله های زیادی را در اطراف این سد پراکنده کرده است. اگر دشمنی با طبیعت ندارید و با خودتان عهد می کنید که حتی تکه ای زباله در منطقه جا نگذارید. یک روز طبیعت گردی در اطراف سد به شما خوش بگذرد.

نکته

طبیعت پر باران

احتمال بارندگی های شدید در فصل بهار در این منطقه زیاد است. بنابراین حتماً با خودتان بارانی و لباس گرم همراه ببرید. اگر هم قصد اقامت شبانه دارید، حتماً مجهز باشید. علاوه بر این، منطقه گاه و بیگاه دچار رانش های جزئی می شود که البته نباید خیلی نگران این مساله باشید.

چطور برسیم؟

45 دقیقه تا طبیعت

سد لتیان در 5 کیلومتری شمال منطقه جاجرود قرار گرفته است و از تهرانپارس در کمتر از 45 دقیقه می توانید آنجا باشید. ضمن آنکه این منطقه، هم از جاده جاجرود و هم از سمت لواسان قابل دسترسی است

خودروی شخصی:

برای رسیدن به سد لتیان از تهران 2 راستا وجود دارد؛ از سه راه تهرانپارس و جاده دماوند به سمت جاجرود بروید و با رسیدن به پل جاجرود، جاده سمت شمال را که موازی با رود جاجرود است ادامه دهید. بعد از طی حدود 5 کیلومتر در جاده ای آسفالت به ورودی سد لتیان خواهید رسید. علاوه بر این، می توانید از شمال شرق تهران و اتوبان بابایی، به گردنه قوچک و بعد به سمت لواسان بروید. از انتهای لواسان بزرگ، جایی که جاده به 2 بخش تقسیم می شود، راستا را به سمت جنوب شرقی، یعنی سمت راست تان ادامه دهید. این جاده برای دوچرخه سواران هم مجذوب کننده است و در روزهای تعطیل گروه های دوچرخه سواری در این جاده رکاب می زنند.

وسایل نقلیه عمومی:

برای رسیدن به جاجرود می توانید به ترمینال شرق بروید و سوار مینی بوس ها یا تاکسی های رودهن و بومهن شوید. باید از راننده بخواهید شما را در نزدیکی پل جاجرود پیاده کند. برای رسیدن به پل جاجرود باید حدود 5 کیلومتر در نزدیکی جاده فرعی به سمت شمال پیاده روی کنید و منتظر بمانید تا خودرویی عبوری شما را سوار کند.

چطور بگردیم؟

ورزش از هر نوع

موقعیت جغرافیایی و راستاهای دسترسی سد لتیان باعث شده که گردشگران و مسافران زیادی از تهران و همین طور استان های شمالی به این منطقه سفر کنند؛ مخصوصاً در فصل بهار و پاییز که منطقه، آب و هوای معتدلی دارد

سد لتیان بر خلاف سد لار، هم فاصله کمی از شهر تهران دارد و هم در تمام طول سال، راستا دسترسی آن باز است. اما فقط در صورتی برای گردش به اطراف سد بروید که هیچ زباله ای در آن نریزید. اگر با مدیریت سد لتیان صحبت کنید، به شما خواهد گفت: خواهش می کنیم به منطقه نیایید! نه اینکه آنها مسافران را دوست نداشته باشند، بلکه به خاطر حجم انبوه زباله هایی که مسافران به جا می گذارند.

می توانید پیاده روی کنید یا در ارتفاعات کوهنوردی کنید. یکی از تفریحات مهم گردشگران در این منطقه هم ماهیگیری است که می توانید با خیال راحت این تفریح را انجام دهید، اما هر کاری می کنید، فقط به خاطر خودتان، به جز رد پایتان چیزی در این منطقه بر جا نگذارید. باید بدانید که زباله ریختن گردشگران در این منطقه باعث شده که در یکی از سال های پرزباله اخیر 360 کامیون زباله از روی آب این سد جمع آوری شود. سد لتیان یکی از منابع مهم تامین آب شرب مردم تهران است و بنابراین با کوچک ترین تک زباله ای که حتی در فاصله ای بسیار دور از سد رها می کنید، آب نوشیدنی خود را در داخل شهر آلوده خواهید کرد، بنابراین نه در سد شنا کنید و نه تکه ای کوچک از زباله را در این منطقه رها کنید.

منبع: نشریه سرزمین من شماره 31منبع: راسخون
انتشار: 19 آذر 1400 بروزرسانی: 19 آذر 1400 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 1848

به "بهار کنار لتیان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهار کنار لتیان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید