بی خوابی ریسک سکته مغزی را افزایش می دهد

به گزارش مجله پیامکی، بر اساس تحقیقات تازه دانشگاه ویرجینیا، علائم بی خوابی که مشکل به خواب رفتن یا خواب ماندن، یا زود بیدار شدن از خواب است با خطر بالاتر سکته مغزی مرتبط است.

بی خوابی ریسک سکته مغزی را افزایش می دهد

به گزارش مهر به نقل از مدیسن نت، محققان دریافتند این خطر در افراد کمتر از 50 سال سن بیشتر است.

دکتر وندمی ساوادوگو، یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: خواب به عنوان یک عملکرد بیولوژیکی برای پردازش خاطرات، ترمیم سلول ها و آزادسازی سموم انباشته شده در طول روز کلیدی است.

ساوادوگو اضافه کرد: بنابراین، هنگامی که اختلالی در سیستم رخ می دهد، اختلال خواب، مشکل در به خواب رفتن، و مشکل در خواب ماندن، می تواند منجر به بعضی پیامدهای نامطلوب سلامتی گردد.

محققان دقیقاً مطمئن نیستند که چگونه بیخوابی بر خطر سکته مغزی تأثیر می گذارد، اما تحقیقات قبلی نشان می دهد که ممکن است باعث التهاب مضر گردد.

این مطالعه شامل بیش از 31000 نفر با میانگین سنی 61 سال و بدون سابقه سکته قبل از آغاز تحقیقات بود.

محققان چهار سوال در خصوص اینکه چقدر افراد در به خواب رفتن مشکل دارند، در طول شب بیدار می شوند یا خیلی زود بیدار می شوند و نمی توانند دوباره بخوابند پرسیدند. آنها بعلاوه از مردم پرسیدند که چقدر در صبح احساس استراحت می نمایند.

سپس این تیم به طور میانه 9 سال بیماران را دنبال کردند. در این مدت، در مجموع 2101 سکته مغزی رخ داد.

خطر سکته مغزی در افرادی که یک تا چهار علامت بی خوابی داشتند در مقایسه با افرادی که هیچ علامتی نداشتند، 16 درصد بیشتر بود. خطر سکته مغزی در افرادی که 5 تا 8 علامت داشتند، 51 درصد بیشتر بود.

این ارتباط بین علائم و سکته مغزی برای بیماران جوان تر قوی تر بود که تقریباً چهار برابر نسبت به بیماران بدون علامت بود. برای افراد 50 سال و بالاتر، خطر 38 درصد بیشتر از افراد بدون علامت بود.

بیمارانی که دیابت، فشار خون بالا، بیماری قلبی و افسردگی داشتند نیز با خطر بیشتری روبرو بودند.

منبع: فرارو
انتشار: 24 خرداد 1402 بروزرسانی: 24 خرداد 1402 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 2222

به "بی خوابی ریسک سکته مغزی را افزایش می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بی خوابی ریسک سکته مغزی را افزایش می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید