چین واردات نفت از ایران و ونزوئلا را افزایش داد

به گزارش مجله پیامکی، خبرنگاران نوشت: بنابر گزارش اسپوتنیک، در فاصله ژانویه تا مارس امسال میلادی واردات نفت چین از ایران و ونزوئلا به ترتیب 78 و 192 درصد افزایش داشته است.

چین واردات نفت از ایران و ونزوئلا را افزایش داد

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، کارشناسان می گویند در حال حاضر چین کوشش می نماید به شرکای انرژی خود که با تحریم های مالی و تجاری آمریکا روبرو شده اند، یاری کند. به گفته تحلیلگران چین همچنین می کوشد به این ترتیب از خود در برابر فشارهای آمریکا دفاع کند. به همین دلیل پکن خرید نفت از ایران و ونزوئلا را از ابتدای امسال میلادی افزایش داده است.

به نوشته پایگاه اطلاع رسانی Tanker Trackers، در فاصله ماه های ژانویه تا مارس امسال محموله های نفتی که به وسیله دریا از جمهوری اسلامی ایران به چین وارد شده 78 درصد افزایش یافته است (از 431 هزار و یکصد بشکه در روز به 767 هزار و 200 بشکه رسیده است). در همین مدت میزان واردات نفت خام چین از ونزوئلا نیز 192 درصد رشد داشته است (از 84 هزار و 200 بشکه در روز به 246 هزار و 800 بشکه رسیده است).

ناتالیا میلچاکووا، کارشناس بازار انرژی در همین زمینه گفت: تهران از اصلی ترین تامین نمایندگان نفت مورد احتیاج چین است. علاوه بر این شرکت های چینی امیدوار هستند بتوانند در میدان های نفتی ایران مشارکت فعال داشته باشند. این در حالی است که پکن در بعضی پروژه های زیر ساختی جمهوری اسلامی ایران سرمایه گذاری می نماید.

الکسی ماسلوف، تحلیلگر امور انرژی نیز گفت مشارکت فعال چین با ایران و ونزوئلا در زمینه انرژی با تنش هایی که در روابط میان پکن و واشنگتن به وجود آمده، ارتباط مستقیم دارد. این کارشناس اضافه کرد حتی در صورت امضای یک توافقنامه تجاری و انتها جنگ تعرفه های گمرکی میان چین و آمریکا، واشنگتن به فشارهای خود بر ضد چین ادامه خواهد داد به همین علت چینی ها کوشش می نمایند همکاری های خود را با دیگر شرکایشان در بخش انرژی تقویت نمایند.

الکسی ماسلوف در ادامه گفت: چین عمدتا نفت و گاز مورد احتیاج خود را از روسیه، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و آمریکا وارد می نماید. اما ظاهرا اکنون به این نتیجه رسیده که ممکن است آمریکا فروش هیدروکربن های خود به چین را مسدود کند و بر فراوری نفت در خاورمیانه نیز تاثیر منفی بگذارد. با توجه به این نگرانی، پکن کوشش می نماید منابع جایگزینی برای تامین نفت و گاز مورد احتیاج خود پیدا کند.

چین به موازات افزایش واردات نفت خام خود از ایران و ونزوئلا مجبور شده است خرید هیدروکربن ها از روسیه را کاهش دهد. طبق اعلام اداره گمرک چین، در ماه فوریه امسال خرید نفت و گاز چین از روسیه نزدیک به هفده درصد کاهش یافته و به 5/75 میلیون تن رسیده است.

اواخر ژانویه امسال دولت آمریکا تحریم ها و محدودیت هایی بر ضد بزرگ ترین شرکت نفتی ونزوئلا PDVSA وضع کرد. واشنگتن همچنین در مجموع هفت میلیارد دلار از دارایی های این شرکت را مسدود کرد.

با تور چین همراه باشید

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 22 خرداد 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 134

به "چین واردات نفت از ایران و ونزوئلا را افزایش داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین واردات نفت از ایران و ونزوئلا را افزایش داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید