پیدا و پنهان مطالبات داروخانه ها از بیمه ها، بازی با آمار و ارقام

به گزارش مجله پیامکی، به گزارش خبرنگاران، موضوع پرداخت مطالبات مراکز طرف قرارداد بیمه های سلامت و تامین اجتماعی، باعث بروز مسائل عدیده ای برای خدمات رسانی به مردم و بیمه شدگان شده است، بطوریکه در این بین، داروخانه ها به عنوان رگ حیاتی عرضه داروهای بیماران، به شدت تحت فشار مسائل نقدینگی قرار گرفته و آنطور که باید و شاید نمی توانند خدمات را به نحو مطلوب به مردم و بیماران ارائه دهند.

پیدا و پنهان مطالبات داروخانه ها از بیمه ها، بازی با آمار و ارقام

به دنبال بروز نوسانات ارزی، اغلب شرکت های دارویی در همکاری با داروخانه ها، فروش نقدی دارو را مورد نظر قرار داده اند و این در حالی است که داروخانه ها به لحاظ قراردادهایی که بیمه ها دارند، مجبورند پول نسخه های فروش دارو را با تاخیرهای چند ماهه دریافت نمایند. در واقع، پرداخت مطالبات داروخانه ها همواره یکی از دغدغه های زنجیره دارو در کشور بوده و هست.

در روزهای اخیر، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت عنوان نموده که پرداخت های داروخانه ها به روز شده و از همین رو، داروخانه ها شرایط بهتری به لحاظ نقدینگی دارند. اما، این ادعا از سوی دبیر انجمن داروسازان تهران رد شد.

محمدرضا دری، در مصاحبه با خبرنگاران، اظهارات طاهر موهبتی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت را فقط یک ادعای تبلیغاتی دانست و گفت: وقتی هنوز پول اسفند 96 داروخانه ها را نداده اند، چگونه می توان عنوان داشت که پرداخت های داروخانه ها به روز شده است.

در همین حال، سید مهدی سجادی دبیر انجمن داروسازان ایران، در نقطه مقابل اظهارات دبیر انجمن داروسازن تهران، ادعای مدیرعامل سازمان بیمه سلامت را تایید نموده و گفته است که پرداختی های بیمه سلامت به داروخانه ها تا خرداد 97 اجرا شده و در این ماه نیز پرداخت تیر 97 انجام می گردد.

به گفته سجادی، پرداختی های سازمان بیمه سلامت به داروخانه ها تقریبا به روز است. البته، آخرین پرداختی سازمان تامین اجتماعی به داروخانه ها مربوط به فروردین 97 است.

اما، محمدرضا دری دبیر انجمن داروسازان تهران، عنوان نموده است که برخی داروخانه ها تا خرداد 97 و برخی نیز تیر 97 را دریافت نموده اند که اکثر داروخانه های استان تهران شامل خرداد 97 بوده اند.

وی در عین حال وضعیت داروخانه های بیمارستانی را به مراتب وخیم تر از داروخانه های شهری دانست و گفت: داروخانه های بیمارستانی اوضاع خرابی دارند، بطوریکه شب ها از ارائه خدمات به بیماران محروم هستند و در نتیجه مردم باید نصف شب در شهر سرگردان شوند.

به گفته دبیر انجمن داروسازان تهران، داروخانه های بیمارستانی در تهران از دی و بهمن 96 طلب دارند.

از سوی دیگر، کوروش فرزین مدیرکل بیمه سلامت استان تهران، آخرین وضعیت پرداخت مطالبات مراکز درمانی و دانشگاه های علوم پزشکی تهران را مورد اشاره قرار داده و گفته است که از ابتدای سال 97 پرداخت مطالبات به صورت علی الحساب تا بیستم هر ماه آغاز شد بطوریکه تاکنون مطالبات مرداد ماه پرداخت شده و در حال رایزنی برای پرداخت علی الحساب شهریور ماه هستیم.

وی ادامه داد: از آنجایی که در بخش دولتی دانشگاهی اسناد بستری با یک ماه تا 45 روز تاخیر و اسناد سرپایی پنجم تا پانزدهم هر ماه به دست ما می رسد قرار بود براساس تفاهم نامه ای که با مراکز دانشگاهی داشتیم در سه ماهه اول سال 97 بدون تحویل اسناد به صورت علی الحساب پرداخت کنیم ولی از سه ماهه دوم سال پرداخت علی الحساب به شرطی انجام می گردد که اسناد ماه قبل به طور کامل تحویل داده گردد.فرزین در خصوص پرداخت مطالبات مراکز خصوصی نیز گفت: پرداخت مطالبات مراکز خصوصی دیرتر از بخش دولتی کلید خورد. براساس بودجه و دستورالعمل سازمان قرار بود در بخش خصوصی به غیر از مراکز دولتی دانشگاهی 60 درصد مطالبات به صورت علی الحساب پرداخت گردد ولی با توجه به اینکه این اقدام دیرتر آغاز شد و مراکز خصوصی اسنادشان را ارسال نموده بودند، به جای پرداخت علی الحساب؛ کل مطالبات فروردین، اردیبهشت و خرداد 97 مراکز دولتی غیردانشگاهی، خصوصی و خیریه، به طور قطعی پرداخت شد.

وی اضافه نمود: مطالبات داروخانه های دولتی به صورت علی الحساب تا مرداد 97 پرداخت شده و در حال پرداخت علی الحساب مطالبات شهریور هستیم. مطالبات مراکز خصوصی نیز تا خرداد ماه به طور کامل محاسبه و پرداخت شده است.مدیرکل بیمه سلامت استان تهران در خصوص مطالبات باقی مانده داروخانه ها و دانشگاه ها در بخش دولتی و خصوصی از سال 96 نیز گفت: مطالبات داروخانه های دولتی تا انتها اسفند ماه 96 به صورت قطعی تسویه شده است یعنی داروخانه های بخش سرپایی دولتی هیچ مطالبه ای از سازمان ندارند. مطالبات داروخانه های بخش خصوصی نیز تا انتها بهمن ماه 96 به طور کامل تسویه شده است که در صورت پرداخت اسفند ماه، مطالبات این بخش نیز به طور کامل تسویه می گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 56

به "پیدا و پنهان مطالبات داروخانه ها از بیمه ها، بازی با آمار و ارقام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیدا و پنهان مطالبات داروخانه ها از بیمه ها، بازی با آمار و ارقام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید