جلد دوم کتاب صد سال در ستایش معماری و هنرهای سنتی رونمایی شد

به گزارش مجله پیامکی، به گزارش خبرنگاران در این مراسم که شامگاه آدینه در خانه تاریخی فروغ الملک شیراز در گذر تاریخی سنگ سیاه برگزار گردید، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس با بیان اینکه اندیشندن به توسعه فرهنگی شیراز امری اجتناب ناپذی رو است، گفت: شیراز با تفاخری ازلی بر باور و اندیشه لبریز از هنر و دانش می باشد.

جلد دوم کتاب صد سال در ستایش معماری و هنرهای سنتی رونمایی شد

کورش کمالی سروستانی بل اشاره به اینکهاز معماری، سنگ تراشی تا گچ بری، آینه کاری تا چوب کاری، از هنر منبت تا خراطی، قاب سازی و ساخت تندیس های چوبی و.... شیراز به چندین هنر آراسته است، اضافه نمود: این شهر در ساحت هنرآفرینی تاریخ می گنجد که از خامه سرانگشتآن هنرمندان خود تاریخ هنر را ساخته اند.

وی در ادامه گفت: آثار هنری که تمثیل خیال انگیز و هنرهایی برخاسته از نیستان جانشان است؛ به همت هنرمندی فرهیخته نظیر حسن مشکین فام به شناخت مردانی از هنر این سرزمین شاهدیم.

کمالی سروستانی با بیان اینکه کتاب یادشده توصیفی از فرهنگ شیراز است که میراثی بزرگ از قومی سترگ به شمار می رود، ادامه داد: هنر ایجاد زیبایی هماهنگ می باشد که محصول ذوق و قریحه آدمی است، از این رو ضرورت گردآوری، ثبت و ضبط کرده های مردمی ایران کار قابل اعتنایی است.

وی با بیان اینکه شیراز یکی از اصلی ترین کانون های فراوری و مصرف فرهنگ کشور است، مطرح نمود: از این رو اندیشندن به توسعه فرهنگی شیراز امری اجتناب ناپذیر است.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس اظهار کرد: گنجینه هایی که با عینیت ها پیوندی اصیل دارند بی شک اثر استادان مرجع و ماندگار در معرفی آثار هنرمندان این سرزمین است.

وی یادآور شد: این کتاب فراتر از زیبایی ها، گزارشی از تلاشی فرهنگی سترگ است که باید الگویی برای دیگران در این عرصه ها به شمار رود.

در این مراسم درباره روند شکل گیری موزه مشکین فام توضیحاتی داده شد سپس بخش جدیدی از این موزه که به هنرهای سنتی و معماری اختصاص دارد گشایش یافت.

به گزارش خبرنگاران، آثار این موزه طی 50 سال توسط خاندان مشکین فام خریداری شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 31 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 147

به "جلد دوم کتاب صد سال در ستایش معماری و هنرهای سنتی رونمایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جلد دوم کتاب صد سال در ستایش معماری و هنرهای سنتی رونمایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید