چین در حال ساخت بیش از 100 سیلوی نو برای پرتاب موشک های بالستیک قاره پیما

به گزارش مجله پیامکی، ایسنا نوشت: کارشناسان اعلام کردند، چین ساخت بیش از 100 سیلوی نو برای موشک های بالستیک قاره پیما در صحرایی در نزدیکی شهر یومن واقع در شمال غربی کشور را شروع نموده است؛ موج ساخت و سازی که می تواند نشان دهنده توسعه وسیع توانایی های اتمی پکن باشد.

چین در حال ساخت بیش از 100 سیلوی نو برای پرتاب موشک های بالستیک قاره پیما

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به نوشته رونامه واشنگتن پست، تصاویر ماهواره ای که به دست محققان در مرکز جیمز مارتین برای مطالعات منع توسعه تسلیحات اتمی در شهر مونته ری واقع در استان کالیفرنیا رسیده، نشان می دهند که ساخت و سازها در تعداد زیادی از سایت ها در سراسر شبکه ای که صدها مایل مربع از زمین های خشک در استان گانسو چین را پوشش می دهد، در جریان است. 119 سیلوی زیرزمینی تقریبا ویژگی هایی مشابه تاسیسات پرتابی موجود چین برای زرادخانه موشک های بالستیک با کلاهک هسته ای را منعکس می نمایند.

در صورت تکمیل این پروژه، بدست آوردن بیش از 100 سیلو تازه موشکی بیانگر یک تغییر تاریخی برای چین خواهد بود؛ کشوری که گمان می رود دارای یک انبار تقریبا میانه بین 250 تا 350 سلاح هسته ای است. تعداد دقیق موشک های تازه که برای این سیلوها در نظر گرفته شده اند، هنوز معین نیست اما می تواند بسیار کمتر باشد. چین در گذشته سیلوهای فریبنده ای را مستقر کرد.

آمریکا در جریان جنگ سرد برنامه ای را برای انتقال موشک های بالستیک قاره پیمایش در سراسر ماتریس سیلوها به وسیله نوعی بازی پوکه های هسته ای طراحی کرد تا اطمینان پیدا کند که برنامه ریزان جنگ جماهیر شوروی هرگز نخواهند توانست متوجه مکان دقیق موشک ها شوند.

جفری لوئیس، کارشناسی در زمینه زرادخانه اتمی چین و بخشی از تیمی که این سایت های مشکوک را تحلیل نموده اند، گفت: این توسعه ساخت و سازی حاکی از یک کوشش گسترده برای تقویت اعتبار بازدارندگی اتمی چین است.

وی این اندازه از موج ساخت و ساز را باور نکردنی توصیف کرد.

لوئیس، مدیر برنامه منع توسعه تسلیحات اتمی آسیای شرقی در مرکز مطالعات منع توسعه اتمی که بخشی از موسسه مطالعات بین المللی میدلبری محسوب می گردد، در خلاصه ای از دستاوردهایش که به روزنامه واشنگتن پست ارائه داد، گفت: اگر سیلوهای در دست احداث در دیگر سایت های سراسر چین هم محاسبه شوند، تعداد کل سیلوهای در دست احداث به حدود 145 مورد می رسد. ما معتقدیم که چین در حال توسعه نیبروهای اتمی اش است تا بازدارندگی را حفظ کند که بتواند از حمله نخست آمریکا جان سالم به در ببرد و دفاع موشکی آمریکا را شکست دهد.

این اکتشاف در پی هشدارهای اخیر مقامات پنتاگون درباره توسعه سریع توانایی اتمی چین مطرح می گردد.

آدمیرال چارلز ریچارد، فرمانده نیروهای اتمی آمریکا در آوریل امسال میلادی در یکی از نشست های کنگره گفته بود: یک توسعه نفس بر در چین در جریان است که شامل توسعه زرادخانه موشک های بالستیک قاره پیما و موشک اندازهای متحرک تازه هستند که می توان خیلی راحت آنها را از دید ماهواره ها پنهان کرد. به علاوه، نیروی دریایی چین زیردریایی های مجهز به تسلیحات اتمی تازهی را در راستای رشد این یگان معرفی نموده است.

این پروژه ساخت سیلو گزارش شده می تواند برای چین وسیله دیگری برای پنهان کردن قدرتمندترین تسلیحاتش فراهم می نماید. این سایت های ساختمانی مشاهده شده در تصاویر ماهواره ای در دو قسمت بزرگ قرار گرفته اند که بخش هایی از یک صحرا را در امتداد غرب و جنوب غربی یومن، شهری با 170 هزار سکنه در امتداد جاده ابریشم دیمی چین در بر می گیرند.

هر سایت با یک فاصله دو مایلی از همسایه اش جدا شده است و بسیاری از این سایت ها با یک پوشش بزرگ و گنبدی شکل پنهان شده اند.

لوئیس گفت: این سیلوها احتمالا متعلق به موشک بالستیک قاره پیمای چینی موسوم به دی اف-41 خواهند بود؛ موشکی که قادر است چندین کلاهک را حمل کند و اهداف تا فاصله 9300 مایلی را هدف بگیرد؛ بردی که سرزمین آمریکا را در تیررس خود قرار می دهد. بخش عمده گودبرداری ها در این سایت ها اوایل امسال میلادی شروع شدند اگرچه آماده سازی ها احتمالا ماه ها ادامه خواهد داشت.

در سال های اخیر مقامات چینی شکایت نموده اند که بازدارندگی اتمی کشورشان به خاطر برنامه های مدرن سازی اتمی که در روسیه و آمریکا پیشنهاد شده و یا در حال اجرا است، در حال از دست دادن اعتبار خود است. پکن تا به امروز در برابر درخواست ها برای پیوستن به مذاکرات تازه کنترل تسلیحاتی مقاومت نموده چرا که نگران است محدودیت های تازه جایگاهش به اسم دومین قدرت اتمی دنیا را در مقایسه با واشنگتن و مسکو برای همواره متزلزل کند.

لوئیس گفت: این موج ساخت و ساز سایت های پرتاب تازه در چین می تواند فشار بر مقامات آمریکایی برای تقویت کوشش ها جهت مدرن سازی زرادخانه آمریکا را افزایش دهد. ما درگیر یک رقابت تسلیحاتی هستیم که بیشتر ناشی از سرمایه گذاری ها و دفاع موشکی آمریکاست.

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 11 مرداد 1400 بروزرسانی: 11 مرداد 1400 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 1701

به "چین در حال ساخت بیش از 100 سیلوی نو برای پرتاب موشک های بالستیک قاره پیما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین در حال ساخت بیش از 100 سیلوی نو برای پرتاب موشک های بالستیک قاره پیما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید