چمران: تمایل اصولگرایان به مشارکت پایین یک اتهام واهی است، نباید همه مسائل را به مسائل خارجی گره بزنیم خبرنگاران

به گزارش مجله پیامکی، نایب رئیس شورای ائتلاف نیرو های انقلاب گفت: مشارکت هر چه بیشتر باشد بدون شک بهتر است. اینکه برخی می گویند اصولگرا ها می خواهند مشارکت کم باشد اتهام واهی است.

چمران: تمایل اصولگرایان به مشارکت پایین یک اتهام واهی است، نباید همه مسائل را به مسائل خارجی گره بزنیم خبرنگاران

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، مهدی چمران، نایب رئیس شورای ائتلاف نیرو های انقلاب با روزنامه ایران مصاحبه ای داشته که بخش های مهم آن در ادامه از نظرتان می گذرد.

عوارض تعدد نامزد ها

- حضور افراد متعدد در رقابت های انتخاباتی اگر از یک حدی بیشتر باشد مشکل ایجاد می نماید و انتخاب برای مردم سخت می گردد. تقسیم آرا بین نیرو ها نه فقط امکان شکست گزینه های یک جریان سیاسی را افزایش می دهد که حتی سبب می گردد در صورت پیروزی یکی از کاندیدا ها او با پشتوانه رأی کمتری در صندلی مهم ریاست جمهوری مستقر گردد.

- با این حال اینکه تعداد زیادی از افراد خود را آماده قبول پذیرش چنین مسئولیتی می دانند فی نفسه ایرادی ندارد بلکه برای کشور از بعد وجود سرمایه انسانی مایه دلگرمی است، اما در نهایت این شورای نگهبان است که باید تشخیص بدهد کدام یک از این افراد یک رجل سیاسی است و معیار های مصرح در قانون اساسی را در خود دارد؛ بنابراین آنچه سخت می گردد کار شورای نگهبان و تصمیم گیری درباره احراز صلاحیت این کاندیدا های متعدد است.

در خصوص حضور رئیسی در انتخابات هم حمایت وجود دارد هم تردید

- به دلیل مسئولیتی که آقای رئیسی دارند همانقدر که از حضور ایشان حمایت می گردد، تردید هم وجود دارد. اما انکار نمی گردد کرد که رأی 16 میلیونی ایشان در انتخابات سال 96 و اقبالی که مردم به ایشان داشتند نقطه اتکای خوبی است. موضوع دیگر این است که حضور ایشان می تواند مسأله اجماع را تسهیل و امکان به نتیجه رسیدن را بیشتر کند. وقتی ایشان بیاید توقع می رود که عموم دیگر نامزد های انقلابی به سود ایشان کناره گیری نمایند و با ایشان همراهی داشته باشند.

نباید همه مسائل را به مسائل خارجی گره بزنیم

- من چندان به بحث اصولگرا و اصلاح طلب معتقد نیستم بلکه تقسیم بندی حضرت آقا که فرمودند انقلابی و غیرانقلابی را قبول دارم. از این جهت معتقدم هیچ فرد انقلابی هیچ گاه حاضر نیست که حتی برای یک لحظه کشور و مردم خودش را در فشار ببیند و حل این مسأله و فشار را گره بزند به مسأله دیگری.

- فکر می کنم برای گشایش مسائل جامعه همواره و در هر زمانی باید آماده بود. اما در عین حال معتقدم این طور نیست که همه مسائل را به این مسائل خارجی گره بزنیم. بله درصدی از مسائل با بحث تحریم ها و اف ای تی اف گره خورده است، ولی ما می توانیم بیشتر مسائل را با مساعی و توان داخلی خودمان حل کنیم.

- در خصوص قانون اقدام متقابل در برابر تحریم ها که مجلس مصوب کرد ابتدا دولت رضایت نداشت، اما بعد همین قانون دولت را در مقابل طرف های اروپایی و امریکایی تقویت کرد و موجب موفقیت شد. فکر می کنم اگر با همین روش و با اتکا به خودمان جلو برویم می گردد مسائل را بخوبی حل کرد. حالا نه اینکه مسائل یک شبه حل بشوند، اما شدنی است.

تمایل اصولگرایان به مشارکت پایین یک اتهام است

- مشارکت هر چه بیشتر باشد بدون شک بهتر است. اینکه برخی می گویند اصولگرا ها می خواهند مشارکت کم باشد اتهام واهی است. مشارکت بیشتر باشد قوام و انسجام کشور و انقلاب را تقویت خواهد نمود. پس شکی نیست که همه باید کوشش نمایند که مشارکت افزایش پیدا کند.

- باید آسیب شناسی کنیم که چرا الان نظرسنجی ها نشان می دهند که میزان مشارکت پایین است. به نظر می رسد عامل اثرگذارتر مسائل مالی است و نه مسائل سیاسی داخلی و خارجی. تورم توده مردم را رنج می دهد. این مردم را از هرگونه گزینش و انتخابی زده نموده است.

- از این جهت تعیین است که گشایش مالی در افزایش مشارکت مؤثر است، اما این گشایش نباید مقطعی باشد، زیرا مقطعی بودن آن اعتماد مردم به سیستم حکومتی را سست می نماید.

- فقط لفظ انتخاب مهم نیست انتخابی نتیجه دارد که بتواند کشور را از مسائلی که الان هست و در زمان کوتاهی هم قابل اصلاح نیست عبور دهد. باید برایش زمان گذاشت. همان طور که گفتم امیدوارم و باید یک تیم مناسب و خوب و با تجربه در دولت آینده شکل بگیرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 16 فروردین 1400 بروزرسانی: 16 فروردین 1400 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 1499

به "چمران: تمایل اصولگرایان به مشارکت پایین یک اتهام واهی است، نباید همه مسائل را به مسائل خارجی گره بزنیم خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چمران: تمایل اصولگرایان به مشارکت پایین یک اتهام واهی است، نباید همه مسائل را به مسائل خارجی گره بزنیم خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید