واردات سه نژاد برتر گاو گوشتی برای فراوری خارج رحمی جنین، فراوری سالانه 50 تا 60 جنین از هر گاو

به گزارش مجله پیامکی، پژوهشگاه ابن سینا به تازگی اقدام به واردات 50 رأس گاو از سه نژاد برتر گوشتی (شاروله، لیموزین و اکتین) نموده است. این سه نژاد تاکنون در کشور وجود نداشته و قرار است با استفاده از فناوری فراوری خارج رحمی جنین، گوساله های گوشتی ممتاز تهیه و بخشی از احتیاج گوشت کشور را تأمین کند.

واردات سه نژاد برتر گاو گوشتی برای فراوری خارج رحمی جنین، فراوری سالانه 50 تا 60 جنین از هر گاو

به گزارش خبرنگاران، دکتر محمدمهدی نادری، عضو گروه جنین شناسی و آندرولوژی پژوهشگاه ابن سینا، در حاشیه بازدید رئیس جهاد دانشگاهی از این پژوهشگاه که امروز (چهارشنبه 17 بهمن) با همراهی معاون امور فراوریات دامی وزیر جهاد کشاورزی صورت گرفت، گفت: پژوهشگاه ابن سینا از سال 77 تأسیس شد و اکنون با سه پژوهشکده در فراوری مثل و سرطان و یک مرکز رشد و دو مرکز خدمات (یک مرکز درمان انسانی و یک مرکز بایو فارم در فراوری مثل دام) مشغول فعالیت است.

نادری در ادامه به پروژه فراوری خارج رحمی جنین اشاره نمود و اضافه نمود: با توجه به وضعیت علوفه، مراتع و آب و هوای کشور، افزایش تعداد دام در ایران مقرون به صرفه نیست اما از طرف دیگر با عنایت به افزایش احتیاج به محصولات لبنی و گوشتی بنابراین ضروری است با استفاده از فناوری، بازده فراوری در یک دامداری را افزایش داد.

وی از واردات 50 رأس گاو نژاد برتر برای فراوری خارج رحمی جنین اشاره و اظهار داشت: در این روش از هر گاو می توان 50 تا 60 جنین در سال فراوری کرد و برای بهبود صفات، فراوری هدفمند گوساله (نر یا ماده) و … استفاده کرد.

نادری با اشاره به فعالیت گسترده بعضی شرکت های بین المللی در این حوزه اظهار داشت: در جهان بعضی شرکت ها با این روش در ماه 60 هزار جنین فراوری می نمایند، ما فعلاً با 50 گاو وارداتی در ماه می توانیم 300 جنین فراوری کنیم.

وی اضافه نمود: در حال حاضر در فاز پایلوت در شش دامداری این کار اجرا شده و نتایج خوبی به دنبال داشته است.

ابوالفضل شیرازی دیگر عضو گروه جنین شناسی و آندرولوژی پژوهشگاه ابن سینا هم با شرح کوتاهی در خصوص این پروژه گفت: این کار از 18 سال پیش در دانشگاه شهرکرد پایه ریزی شد و اولین بره در این دانشگاه به جهان آمد و سپس به این نوع خاص از فعالیت رسید.

شیرازی اضافه نمود: ما سعی کردیم حداکثر دقت در خصوص واردات این نژادها انجام گردد تا بهترین نتایج را کسب کنیم، همفکری ها و مساعدت جهاد دانشگاهی در این مدت دست به دست هم داده تا امروز این کار انجام گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 128

به "واردات سه نژاد برتر گاو گوشتی برای فراوری خارج رحمی جنین، فراوری سالانه 50 تا 60 جنین از هر گاو" امتیاز دهید

1 کاربر به "واردات سه نژاد برتر گاو گوشتی برای فراوری خارج رحمی جنین، فراوری سالانه 50 تا 60 جنین از هر گاو" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واردات سه نژاد برتر گاو گوشتی برای فراوری خارج رحمی جنین، فراوری سالانه 50 تا 60 جنین از هر گاو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید