روزنامه سوری از توافق برای انحلال تحریرالشام و دولتش در ادلب اطلاع داد

به گزارش مجله پیامکی، رسانه های وابسته به دولت دمشق اعلام کردند، ترکیه و روسیه درباره شرایط ادلب به توافقی دست یافتند که شامل راه حلی برای انحلال گروه تروریستی تحریر الشام (جبهه النصره سابق) و دولت وابسته به آن است.

روزنامه سوری از توافق برای انحلال تحریرالشام و دولتش در ادلب اطلاع داد

روزنامه الوطن چاپ سوریه به نقل از بعضی منابع از مخالفان در ادلب نوشت، مذاکرات میان تحریر الشام و گروه های جبهه ملی آزادسازی (اپوزیسیون سوریه) با میانجیگری گروه فیلق الشام برای انحلال تحریرالشام و انتقال ادارات به دولت جدیدی که از جبهه ملی تشکیل می گردد، در دست انجام هستند.

این منابع اظهار کردند، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در جریان دیدار با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود به انحلال ساختار تشکیلاتی هیئت تحریر الشام و دیگر تشکل های مرتبط به آن همانند حراس الدین و انصارالتوحید و ادغام نیروهای آنها با تحریر الشام در کمترین زمان ممکن که نیروهای ترکیه ای آن را هشت روز معین کردند، تعهد داد.

منابع یاد شده اضافه کردند: اعلام آتش بس اخیر در ادلب که از شنبه وارد مرحله اجرا شد، با مجوز مسکو برای اعطای فرصتی به آنکارا جهت انحلال جبهه النصره انجام شد و این یکی از مهم ترین بندهای توافقنامه های امضا شده میان دو طرف برای آتش بس بود.

دیده بان حقوق بشر سوریه روز شنبه تاکید نمود: حملات هوایی به ادلب در شمال غرب سوریه با شروع فاز اجرایی آتش بس اعلام شده از سوی روسیه متوقف شدند.

این مرکز گزارش داد، جنگنده ها از آسمان ناپدید شده و حملات هوایی متوقف شدند. درگیری ها میان نیروهای دولت دمشق و شبه نظامیان در اطراف ادلب نیز با شروع فاز اجرایی این آتش بس یک جانبه در ساعت شش صبح متوقف شدند اما حملات توپخانه ای و موشکی همچنان ادامه یافتند.

بعضی فعالان سوری نیز فایل صوتی از میشل کیلو، مخالف سوری را منتشر کردند که او در این فایل صوتی گفت، در صورتی که ترکیه در حل مشکل النصره شکست بخورد، کل ادلب تحت کنترل نیروهای سوری تحت حمایت روسیه درخواهد آمد و اگر آنکارا در این زمینه پیروز گردد، آتش بس برقرار شده و توافق روسیه-ترکیه برای حمایت از فرودگاه حمیمیم، السقیلبیه، راه ها و دیگر مناطق حفظ شده و نیز توافقنامه ای برای مدیریت مناطق خارج از کنترل دولت سوریه حاصل خواهد شد.

این مخالف سوری اضافه کرد: اسامی برای تشکیل آنچه دولت موقت جدید خوانده می گردد، وجود دارند که در راس آنها سلیم ادریس برای پست وزارت دفاع در کابینه فرضی واقع شده است.

سایت عنب بلدی نیز اعلام نمود، صالح الحموی، رهبر سابق تحریر الشام پس از نشست اخیر پوتین و اردوغان بندهایی از پیشنهاد ترکیه برای حل مشکل استان ادلب را منتشر کرد.

طبق گفته الحموی، بند اول این پیشنهاد انحلال تحریر الشام با انتقال نیروهای آن به جبهه ملی با معین یک مهلت زمانی بود. بند دوم انحلال کامل دولت نجات سوریه و بند سوم تشکیل دولت موقتی بود که حمایت کشورها از مناطق آزاد شده تنها به وسیله آن میسر می گردد.

بعضی منابع در اپوزیسیون سوریه از چند ماه قبل اعلام نموده بودند که تحریر الشام طرح انحلال نرم و ادغام در دیگر گروه ها را آنالیز می نماید اما شرایط منطقه ای و نظامی مانع از انجام آن شد، اکنون به نظر می رسد که زمان مناسبی برای شروع گام های عملی تحریر الشام به سوی این انحلال نرم است و صحبت هایی نیز از ادغام نیروهای آن در دیگر گروه ها و یا احتمال تشکیل یک گروه یا تشکل جدید که احتمالا اعضای منحل شده تحریرالشام بخشی از آنها باشند، شنیده می شوند.

منابع یاد شده با اشاره به اینکه ترکیه به عنوان ضامن مذاکرات آستانه با فشارهای روبه برتری برای اجرای بندهای توافقنامه سوچی از جمله انحلال النصره روبرو است، گفتند: این تغییر می تواند بهانه روسیه و دمشق را برای دخالت در ادلب بگیرد و نیز به حمایت از موضعگیری دولت ترکیه برای مقابله با تکرار تجربه غوطه شرقی و درعا در ادلب و سه میلیون ساکن آن منجر گردد. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 18 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 324

به "روزنامه سوری از توافق برای انحلال تحریرالشام و دولتش در ادلب اطلاع داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزنامه سوری از توافق برای انحلال تحریرالشام و دولتش در ادلب اطلاع داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید