خبرنگاران ژنوتیپ های برتر انار ایران شناسایی شد

به گزارش مجله پیامکی، کرج - خبرنگاران - طرح ارزیابی ژرم پلاسم انار با استفاده از نشانگرهای مولکولی و مورفولوژیک به منظور تشکیل کلکسیون هسته ارقام و ژنوتیپ های مختلف انار ایران به صورت مشترک به همت محققان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و موسسه تحقیقات علوم باغبانی اجرا شد.

خبرنگاران ژنوتیپ های برتر انار ایران شناسایی شد

عضو هیات علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و مجری مسوول این طرح تحقیقاتی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت: ایران با فراوری سالانه 900 هزار تن انار از لحاظ سطح کشت تجاری، میزان فراوری و صادرات و همچنین مرغوبیت ارقام انار رتبه سوم دنیا را به خود اختصاص داده است.

مهرشاد زین العابدینی با بیان اینکه میزان فراوری این محصول در کشور در حدود 13 تن در هر هکتار است، اضافه نمود: ایران علاوه بر این که مرکز پیدایش و رویشگاه طبیعی این میوه باارزش است، مرکز تنوع ارقام نیز بوده و غنی ترین مخازن ژنی انار دنیا را دارد که ضروری است ضمن حفظ و نگهداری این ثروت ملی و سرمایه طبیعی، برنامه های به نژادی و اصلاحی نیز در تحقیقات انار کشور مورد توجه قرار گیرند.

ایجاد کلکسیون هسته انار

وی توضیح داد: نبود اطلاعات جامع درباره ژنوتیپ های انار ایران و مشخصات مورفولوژیک و مولکولی و متابولیت های آنها ایجاب می کرد که برنامه جامعی به منظور آنالیز و گزینش ارقام و ژنوتیپ های مختلف این گیاه و تشکیل کلکسیون هسته با روش های اصلاح کلاسیک و مولکولی اجرا گردد.

زین العابدینی با اشاره به جمع آوری بیش از هزار ژنوتیپ مختلف انار از استان های مختلف کشور گفت: بهبود عملکرد، افزایش کیفیت و کاهش هزینه های فراوری به وسیله شناسایی ارقام مقاوم به آفات و بیماری ها و متحمل به تنش های غیرزیستی از اهداف اصلاح مولکولی انار است.

وی در عین حال از بین رفتن تنوع و فقدان اطلاعات ژنتیکی، دوره طولانی فرایند گزینش در اصلاح کلاسیک و محدودیت های آن، دشواری ارزیابی های مورفوفیزیولوژیک و پومولوژیک با روش های کلاسیک، دوره نونهالی نسبتا طولانی، اثر شرایط محیطی بر صفات و تاثیر آن بر روش های متداول اصلاحی را از مهمترین چالش های پیش روی محققان در فرایند اصلاح مولکولی انار بیان کرد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی اعلام نمود: در فرایند تشکیل کلکسیون هسته، ارقام و ژنوتیپ های متنوع گردآوری شده از لحاظ 47 صفت کیفی، متابولیت های باارزش و پتانسیل ژنتیکی (براساس داده های توالی یابی ژنوم(GBS ارزیابی و ارقام و ژنوتیپ های برتر انتخاب شدند.

ایجاد چنین کلکسیونی به کارآمد کردن کلکسیون پایه موجود و حفظ و بهبود مدیریت و بهره برداری از آن در برنامه های اصلاحی و معرفی ارقام مورد احتیاج یاری نموده و به ایجاد بانک اطلاعاتی جامع از ژرم پلاسم های آنالیز شده و ارائه شناسنامه ژنتیکی ژنوتیپ های منتخب انار کشور منجر خواهد شد.

منبع: ایرنا
انتشار: 19 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 1017

به "خبرنگاران ژنوتیپ های برتر انار ایران شناسایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ژنوتیپ های برتر انار ایران شناسایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید