خبرنگاران سهامداران زمینهای چهل بازه مشهد خواهان اجرای حکم قضایی شدند

به گزارش مجله پیامکی، مشهد- خبرنگاران- گروهی از سهامداران زمینهای محدوده چهل بازه واقع در شمال غرب در مشهد روز دوشنبه با مراجعه به اداره ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی خواهان اجرای حکم قطعی صادره از سوی شعبه 54 دادگاه استان تهران پیرامون این موضوع شدند.

خبرنگاران سهامداران زمینهای چهل بازه مشهد خواهان اجرای حکم قضایی شدند

به گزارش خبرنگاران، مراجعه همزمان این گروه حدوداً 400 نفر از سهامداران زمینهای منطقه چهل بازه به اداره ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی در مشهد که بعضاً شعارهایی نیز پیرامون درخواست خود سر می دهند سبب ازدحام در این محل و متعاقب آن حضور پلیس برای حفظ امنیت و نظم شد.

نماینده گروه سهامداران چهل بازه در همین محل طی گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران شمار مالکان و خریداران زمینهای چهل بازه مشهد را پنج هزار نفر ذکر و خاطرنشان کرد: این تعداد از شهروندان مشهدی 17 سال پیش اقدام به خرید زمین در این محدوده کردند که جمعی از آنها خانواده های شهدا، ایثارگران و نیز کارکنان سازمان جهاد کشاورزی هستند.

محمدتقی قناد اضافه کرد: طی سالهای گذشته به دنبال شکایت شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی که مدعی مالکیت همین زمین ها است حکم دادگاه به نفع مالکان خصوصی صادر شده است. مطابق آخرین حکم قضائی اردیبهشت ماه سال جاری از سوی شعبه 54 دادگاه تجدیدنظر تهران به نفع سهامداران، اسناد شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی در مورد حریم بستر کال چهل بازه باطل اعلام شده است.

وی ادامه داد: با این وجود اداره ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی با استناد به نامه دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان، حکم صادره را برای اراضی چهل بازه اجرا نمی کند. در نامه دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی آمده است که بر اساس دادنامه هفتم اردیبهشت ماه شعبه 54 دادگاه تجدیدنظر استان تهران فعلاً تا اطلاع ثانوی از تفکیک بستر رودخانه چهل بازه خودداری شود.

نماینده گروه سهامداران چهل بازه گفت: این در حالی است که سهامداران مدعی مالکیت بستر رودخانه نیستند لذا امروز به اداره کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی مراجعه نموده اند تا درخواست نمایند بستر چهل بازه که عرض آن 60 متر مشخص شده از زمینهای آنها جدا شده و بقیه آن به مالکانشان تحویل شود.

20 نفر از سهامداران چهل بازه به نمایندگی از دیگران برای گفت و گو با مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی به منظور برطرف مشکل خود وارد این اداره شده اند.

کال یا مسیلی به نام چهل بازه یکی از سرشاخه های رودخانه تاریخی و مهم کشف رود در مشهد است که به طول 15 کیلومتر طولانی ترین مسیل یا راستا گذر سیل در این کلانشهر به شمار می رود و در محدوده شهری شمال غربی مشهد واقع است.

طی دو دهه گذشته بر سر مالکیت زمینهای حاشیه این مسیل چالشهای بسیاری به وجود آمد زیرا در ابتدا این زمین ها 15 سال پیش توسط فردی که اموالش مصادره شده بود به پنج هزار نفر فروخته شد. از سوی دیگر شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی مدعی است که بستر و حریم رودخانه ها متعلق به دولت و وزارت نیرو می باشد لذا تغییر کاربری آن از مسیل به سایر موارد، شهروندان را با خطر سیلاب روبرو می سازد.

پیش از اینها زمینهای چهل بازه متعلق به حاج حسین ملک از ملاکان خیر و سرشناس مشهد بود که توسط فردی از وابستگان وی به مالکان کنونی آن فروخته شد اما پس از این بیع شرعی و قانونی، اموال نامبرده از سوی بنیاد شهید مطابق با اصل 49 قانون اساسی مشمول مصادره شد. پس از این اتفاق مالکان زمینهای چهل بازه با مراجعه به بنیاد شهید و ارائه مدارک و مستندات مبنی بر خرید قانونی و شرعی، با این نهاد به توافق رسیدند که 52.5 درصد زمین ها به سهامداران شرکت چهل بازه و 47.5 درصد به دو نهاد بنیاد شهید و ستاد اجرایی فرامین امام (ره) تعلق گیرد.

با این وجود افرادی که هم اینک خود را مالکان زمینهای چهل بازه می دانند طی دو دهه اخیر برای اثبات ادعایشان شکایات متعددی را به محاکم قضائی ارائه کردند تا اینکه در ماههای اخیر دادگاهی در تهران تمام اسناد شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی را اطل خاطرنشان کرد و به نفع آنان رأی داد.

3027/ 1858

منبع: ایرنا
انتشار: 18 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 224

به "خبرنگاران سهامداران زمینهای چهل بازه مشهد خواهان اجرای حکم قضایی شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سهامداران زمینهای چهل بازه مشهد خواهان اجرای حکم قضایی شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید