تهدید سلامتی سالمندان حتی با میزان کم آلودگی هوا

به گزارش مجله پیامکی، نتایج یک مطالعه جدید که با یاری یک محقق ایرانی اجرا شده است، بیانگر این واقعیت تلخ است که تنفس در هوایی که سطح آلودگی کمی هم دارد سلامت قلب و ریه های سالمندان را تهدید می نماید.

تهدید سلامتی سالمندان حتی با میزان کم آلودگی هوا

به گزارش خبرنگاران، مهدیه دانش یزدی پژوهشگر فوق دکتری در دانشگاه هاروارد در آمریکا و همکارانش در این مطالعه سوابق پزشکی بیش از 63 میلیون بیمار 65 ساله و مسن تر را در فاصله زمانی میان سال های 2000 و 2016 آنالیز کردند.

آنها متوجه شدند که قرار دریافت طولانی مدت در معرض سطوح کم آلودگی هوا می تواند خطر ابتلا به ذات الریه، بیماری قلبی، سکته مغزی و ریتم نامنظم قلب معروف به فیبریلاسیون دهلیزی را افزایش دهد.

در این مطالعه مشاهده شد که سطوح آلودگی هوا حتی در زیر استانداردهای ملی، قلب و ریه سالمندان را تهدید می نماید.

محققان سه مولفه آلودگی هوا، ذرات ریز و نرم، دی اکسید نیتروژن و اُزن را آنالیز کردند. این مطالعه نشان داد که هر واحد افزایش در سطح این آلاینده ها با هزار پذیرش در بیمارستان در سال همراه است.

محققان گفتند: یافته ها این مطالعه نشان می دهد که آلودگی هوا باید به عنوان یک عامل خطر برای بیماری های قلبی و ریوی در نظر گرفته گردد.

دانش یزدی که نویسنده ارشد این مطالعه است در این زمینه گفت: مردم باید از کیفیت هوا در منطقه ای که در آن زندگی می نمایند مطلع باشند تا در صورت امکان از قرار دریافت طولانی مدت در معرض این ذرات مضر جلوگیری نمایند.

وی اضافه کرد: از آنجا که این مطالعه اثرات مضر ذرات آلاینده هوا را در سطوح زیر استاندارد فعلی آمریکا نشان می دهد، آلودگی هوا باید به عنوان یک عامل خطر برای بیماری های قلبی عروقی و تنفسی توسط پزشکان در نظر گرفته گردد و سیاستگذاران باید در استانداردهای فعلی آلاینده های هوا تجدید نظر نمایند.

به گفته محققان، آلودگی هوا با ایجاد التهاب در قلب و بدن می تواند به قلب و ریه ها آسیب برساند. قرار دریافت طولانی مدت در معرض این آلاینده ها خطر ابتلا به حمله قلبی ، سکته مغزی و نیز ذات الریه را افزایش می دهد.

همچنین قرار دریافت طولانی مدت در معرض دی اکسید نیتروژین با افزایش خطر ابتلا به سکته مغزی و فیبریلاسیون دهلیزی را افزایش می دهد.

فیبریلاسیون دهلیزی، شایع ترین نوع آریتمی قلبی است که تحریک الکتریکی جهت مشخصی را در قلب طی نمی نماید.

فیبریلاسیون دهلیزی هنگامی رخ می دهدکه در دهلیزها موج الکتریکی تحریک جهت مشخصی نداشته باشد یعنی سلول های عضلانی دهلیز به صورت نامنظم تحریک و در نتیجه منقبض می شوند.

منبع: ایرنا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 12 فروردین 1400 بروزرسانی: 12 فروردین 1400 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 1489

به "تهدید سلامتی سالمندان حتی با میزان کم آلودگی هوا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهدید سلامتی سالمندان حتی با میزان کم آلودگی هوا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید