تعداد قرارداد های ارتباط با صنعت دانشگاه ها باید با میزان مقالاتشان همخوانی داشته باشد

به گزارش مجله پیامکی، مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم گفت: طبق برنامه پایش قرارداد های ارتباط با صنعت وزارت علوم، لازم است میزان قرارداد های ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه ها با تعداد مقالات آن، هماهنگی داشته باشد.

تعداد قرارداد های ارتباط با صنعت دانشگاه ها باید با میزان مقالاتشان همخوانی داشته باشد

محمد سعید سیف، مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مصاحبه با خبرنگار دانشگاه مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم با بیان اینکه مسائل و مسائل کشور موجب می شود تا دانشمندان به تولید علم بپردازند؛ گفت: تحقق این امر نیازمند ارتباط دانشگاه و صنعت است، اگر دانشگاه با جامعه و مسائل اجرایی کشور ارتباط نداشته باشد تحقیقات دانشگاهی نیز سمت و سویی در جهت تولید علم مطابق با رفع نیاز های کشور نخواهند داشت.

سیف با بیان اینکه تحقیقات علمی نباید صرفا یک کار علمی بدون رفع نیاز های کشور باشند؛ تاکید کرد: لازم است دانشگاهیان ارتباط تنگاتنگی با مسائل کشور داشته باشند. اگر این ارتباط افزایش پیدا کند به طوری که دانشجویان در جریان برنامه توسعه کشور باشند مسلما جهت گیری تحقیقات علمی نیز به همان سمت و سو حرکت خواهد کرد به طوری که ما تولید علم در جهت رفع نیاز های کشور را تجربه خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه وزارت علوم برای تحقق این موضوع طی دو سال گذشته به انجام فعالیت های پرداخته است؛ گفت: از جمله این اقدامالت می توانیم به اعزام اعضای هیئت علمی به فرصت های مطالعاتی در صنعت اشاره کنیم طبق این فرایند اساتید دانشگاهی در زمان اشتغال خود از سه ماه تا یک سال به صورت پاره وقت و تمام وقت در صنایع و دستگاه های اجرایی بخش دولتی و خصوصی به تایید دانشگاه فعالیت خواهند داشت.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم اضافه کرد: این فرایند موجب می شود تا اساتید با صورت مسئله ها آشنایی یابند و بیش از پیش به ارائه راه چاره بپردازند. همچنین وزارت علوم برنامه دیگری تحت عنوان پایش قرارداد های ارتباط با صنعت دانشگاه ها را به مرحله اجراسازی رسانده است که طبق آن معین می شود دانشگاه ها به چه میزان در کنار ارائه مقالات به همکاری با صنعت پرداخته اند، در حقیقت باید تعداد مقالات با میزان قرارداد های ارتباط با جامعه و صنعت هماهنگی داشته باشد.

سیف با بیان اینکه کاربرد تحقیقات شناسایی نشده است و ما همواره در جهتی حرکت کرده ایم که کشور های اروپایی گام برداشته اند؛ اظهار کرد: اگر جهت را به گونه ای انتخاب کنیم که ابتدا شناسایی و آشنایی دقیقی با نیاز های کشور در بخش هنر، علوم انسانی و اجتماعی، حقوقی و علوم پایه داشته باشیم و پس از آن به دسته بندی علم مورد نیاز کشور بپردازیم از حالت مصرف کنندگیی علم خارج خواهیم.

وی با اشاره به اینکه ساختار آموزشی نیز به میزان بالایی در افزایش مصرف کنندگی علم تاثیر گذار است؛ خاطر نشان کرد: طبیعتا رشته های تحصیلی و برنامه های درسی در دانشجویان تاثیر می گذارد. به همین منظور ساختار حوزه آموزش باید بروزرسانی شود البته این به روز رسانی زمان بر است و به سرعت نمی توانیم شاهد آن باشیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 1 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 861

به "تعداد قرارداد های ارتباط با صنعت دانشگاه ها باید با میزان مقالاتشان همخوانی داشته باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعداد قرارداد های ارتباط با صنعت دانشگاه ها باید با میزان مقالاتشان همخوانی داشته باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید