ترکیه: عملیات ها در شمال عراق قانونی و لازم است

به گزارش مجله پیامکی، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه گفت آنکارا بر اساس حق دفاع از خود طبق قوانین بین المللی در شمال عراق علیه گروه پ ک ک دست به عملیات می زند و در عین حال برای همکاری با بغداد در مقابله با این گروه اعلام آمادگی کرد.

ترکیه: عملیات ها در شمال عراق قانونی و لازم است

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، وزارت خارجه ترکیه اعلام نمود عملیات ها در شمال عراق علیه عناصر پ ک ک (حزب کارگر کردستان ترکیه) بر اساس حق آنکارا برای دفاع از خود طبق قوانین بین المللی انجام می گردد.

به گزارش روزنامه ترکیه ای ینی شفق، حامی آکسوی سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در بیانیه ای در واکنش به اظهارات مقامات عراقی در مخالفت با این عملیات ها گفت ترکیه مصمم است از حقوق خود برای برداشتن گام های ضروری علیه تروریست هایی که به شکل غیرقانونی در شمال عراق پناهگاه گرفته اند، استفاده کند.

آکسوی همچنین از مقامات عراق خواست طبق قوانین بین المللی و قاون اساسی این کشور به تعهدات خود عمل نمایند. وی اضافه کرد ترکیه انتظار دارد که عراق اجازه ندهد گروه تروریستی پ ک ک از قلمروی این کشور استفاده کند.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در ادامه ضمن اشاره بر تهدید این گروه علیه امنیت و حاکمیت عراق، گفت کشورش آمادگی دارد با بغداد در مقابله با این گروه همکاری کند.

این مقام ترکیه ای همچنین گفت که تا زمانی که انتظارات کشورش در زمینه مقابله با تروریسم از سوی عراق برآورده نگردد، آنکارا گام های لازم را برخواهد داشت.

پیش از این سخنگوی دولت عراق گفته بود که بغداد دو نامه اعتراضی و شدید اللحن به ترکیه درباره حملاتش به خاک عراق تحویل داده که در آن بر ضرورت عدم تعرض به حاکمیت، جان و اموال عراقی ها تاکید شده است.

احمد الصحاف سخنگوی وزارت خارجه عراق نیز تاکید نموده بود که کشورش اهرم های متعددی را برای پاسخ به تجاوزات ترکیه در اختیار دارد که مهم ترین آن گزینه مالی است. الصحاف با تاکید بر اینکه این رفتارهای ترکیه از سطح پایین هماهنگی با دولت عراق هم برخوردار نبوده، گفت: هیچ هماهنگی در این زمینه وجود ندارد و چنین اقداماتی منجر به تشدید تنش در نوار مرزی میان دو کشور می گردد.

ترکیه مدعی است که عملیات اخیر در شمال عراق به هدف افزایش امنیت ساکنان خود و پاکسازی مرزها از عناصر پ ک ک و گروهای دیگر تروریستی در منطقه بوده است.

آنکارا از 14 ژوئن گذشته عملیات گسترده با نام پنجه عقاب و از 17 ژوئن عملیات پنجه ببر را در شمال عراق، با هدف نابودی عناصر حزب کارگران کردستان شروع کرد که با اعتراض شدید دولت بغداد و مقامات مسئول عراقی روبرو است اما آنکارا بی توجه به این اعتراض ها به نقض حاکمیت عراق، تاکید دارد که به عملیات خود ادامه دهد.

پ ک ک که از نظر ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا تروریستی شناخته می گردد، بعد از شکستن توافق آتش بس با آنکارا، درگیری مسلحانه با دولت مرکزی ترکیه را از سر گرفت و طبق آمار دولتی، تا به امروز بیش از 40 هزار نفر در جریان عملیات پ ک ک جان خود را از دست داده اند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 14 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 1069

به "ترکیه: عملیات ها در شمال عراق قانونی و لازم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکیه: عملیات ها در شمال عراق قانونی و لازم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید