امضای تفاهمنامه با ایتالیا، هلند و نروژ؛ بازی محبت آمیز با پاپوا گینه نو، قرارداد همکاری یا شوآف؟

به گزارش مجله پیامکی، فدراسیون فوتبال همچنان به امضای تفاهمنامه با فدراسیون های فوتبال مختلف ادامه می دهد، در حالی که خروجی این تفاهمنامه ها چیزی نبوده است.

امضای تفاهمنامه با ایتالیا، هلند و نروژ؛ بازی محبت آمیز با پاپوا گینه نو، قرارداد همکاری یا شوآف؟

در سفر با تور هلند از کشور گلهای لاله دیدن کنید.

به گزارش خبرنگاران، در چند سال اخیر در فدراسیون فوتبال اتفاقات خوبی اتفاق افتاده که همچنان هم ادامه دارد، اما بدون تعارف و مقدمه چینی باید به سراغ اصل مطلب رفت. یک سؤال پیش می آید که خروجی این اتفاقات خوب چیست؟ اتفاق خوب همان امضای تفاهمنامه همکاری با فدراسیون های فوتبال مختلف از جمله ایتالیا، نروژ، ژاپن، کره جنوبی و... است و خروجی آن صفر؛ چه بسا زیر صفر!

مشخصاً وقتی تفاهمنامه همکاری بین دو فدراسیون، دو ارگان، دو شرکت، دو شخص یا هر دویی که فکر می کنید امضا می گردد، خروجی آن امتیازاتی است که دو طرف به یکدیگر می دهند. در اصل در این تفاهمنامه ها بده و بستان می گردد، اما چه زمان علی کفاشیان و چه حالا که مهدی تاج عهده دار این فدراسیون مهم شده است، تفاهمنامه های همکاری خروجی خاصی برای فدراسیون فوتبال نداشته است. تاج البته پیش تر در مسند رئیس سازمان لیگ تفاهمنامه هایی را امضا نموده بود.

نمونه آن امضای تفاهمنامه همکاری با فدراسیون فوتبال ایتالیا بود که قرار شد خروجی خوبی داشته باشد، از جمله برگزاری بازی محبت آمیز با تیم ملی این کشور، بازی های محبت آمیز تیم های رده های پایه، برگزاری اردوهای مشترک، برگزاری کلاس های آموزشی و استفاده از مدرسان ایتالیایی و... . حالا دو سال از امضای این تفاهمنامه گذشته و برپایی اردوی تیم ملی فوتبال در ایتالیا که آن هم خرج زیادی روی دست فدراسیون گذاشت، تنها خروجی این تفاهمنامه بوده است. در حالی که فدراسیون فوتبال می توانست با پرداخت همان هزینه ای که کرد، در کشور دیگری هم اردوی تدارکاتی داشته باشد. ضمن اینکه اردوی ایتالیا جایگزین اردوی اتریش شد که دقیقاً با همان مخارج فدراسیون فوتبال قرار بود انجام گردد.

از برگزاری نشست مشترک فدراسیون فوتبال ایران با رئیس فدراسیون نروژ هم یک سال گذشته که اتفاقاً خاتمه این نشست هم امضای تفاهمنامه همکاری بود، اما خروجی این تفاهمنامه همکاری تا به امروز صفر بوده است. تفاهمنامه همکاری با فدراسیون فوتبال کره جنوبی، ژاپن و... و جلسه ای با رئیس فدراسیون فوتبال آلمان که به همین دلیل برگزار گردید. از همه اینها که بگذریم، خروجی اثرگذاری از امضای این تفاهمنامه ها وجود نداشته است.

شاید یکی از خروجی هایی که فدراسیون فوتبال می توانست از این تفاهمنامه ها داشته باشد، بستری مناسب برای برگزاری اردوهای تیم ملی یا برگزاری بازی تدارکاتی مناسب بود. اتفاقی که تا به امروز رخ نداده و وقتی نوبت به بازی های تدارکاتی تیم ملی می رسد، به جای اینکه نامی از کشورهایی ببینیم که فدراسیون فوتبال شان با فدراسیون ایران تفاهمنامه امضا نموده اند، نام پاپوا گینه نو به چشم می خورد. اردوها هم که یکی یکی لغو می شوند و وقتی پیگیر ماجرا می شوید به یک موضوع می رسید. اینکه بعضی واسطه ها (دلال ها) قصد داشتند برای تیم ملی بازی تدارکاتی فراهم نمایند که در نهایت تیرشان به سنگ خورد. واسطه هایی که پس از اوکی فدراسیون فوتبال دست به کار شدند تا بازی تدارکاتی فراهم نمایند، اما در نهایت همان بازی محبت آمیز (ملاقات با سنگاپور) را هم پراندند. این اتفاق در شرایطی رقم خورد که اگر فدراسیون فوتبال بدون واسطه وارد می شد، امکان برگزاری بازی بیشتر می شد، همانطور که فدراسیون فوتبال سوریه، کشوری که جنگ زده است بعد از ایران دست به کار شد و توانست در همان تاریخ با سنگاپور بازی محبت آمیز برگزار کند و ما انگشت به دهان مجبور به بازی محبت آمیز با پاپوا گینه نو شدیم.

با این خروجی ها که صفر یا بهتر است بگوییم زیر صفر است، به نظر امضای تفاهمنامه ها با فدراسیون های فوتبال مختلف فقط شوآف است. شوآف هایی که چه در زمان ریاست علی کفاشیان و چه حالا که مهدی تاج رئیس است (و قبلا رئیس سازمان لیگ بود) ادامه دارد و خروجی ندارد. از آن جهت گفتیم خروجی زیر صفر که برای دعوت از رؤسای فدراسیون ها، اقامت و سفری که به ایران انجام می گردد هزینه هایی از سوی فدراسیون صورت می گیرد که شاید همان هزینه ها جایی از این فوتبال را ترمیم کند. دو سال پیش و زمانی که رئیس فدراسیون فوتبال ایتالیا از آموزشگاه فوتبال ایران بازدید کرد بحث ترمیم چمن این آموزشگاه با همکاری این فدراسیون فوتبال اروپایی به میان آمد و حالا همین اتفاق با حضور رئیس فدراسیون فوتبال هنلد مطرح شده است. همانطور که دو سال پیش این صحبت ها نتیجه ای نداشت، به نظر نمی رسد این بار هم نتیجه ای حاصل گردد. نه اینکه طرف های مقابل برای نمایش به ایران بیایند یا تفاهمنامه همکاری امضا نمایند، بلکه گویا مدیریت حاکم بر فوتبال و ورزش ما قدرت استفاده از این فرصت ها را ندارد.

منبع: تسنیم
انتشار: 13 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 618

به "امضای تفاهمنامه با ایتالیا، هلند و نروژ؛ بازی محبت آمیز با پاپوا گینه نو، قرارداد همکاری یا شوآف؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امضای تفاهمنامه با ایتالیا، هلند و نروژ؛ بازی محبت آمیز با پاپوا گینه نو، قرارداد همکاری یا شوآف؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید