حجم پول ایران سه برابر شد

به گزارش مجله پیامکی، یک اقتصاددان گفت: در 5 سال گذشته حجم پول بیش از سه برابر گردیده است.

حجم پول ایران سه برابر شد

محمدعلی احسانی در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به ارزیابی خود از اقتصاد آینده ایران، گفت: در 5 سال گذشته حجم پول بیش از سه برابر گردیده است اما همزمان با آن رکود اقتصادی وجود دارد و فراوری و سرعت گردش پول ثابت مانده است؛ بر اساس تئوری مقداری پول، وقتی حجم پول سه برابر بیشتر شد قیمت ها نیز باید به همین اندازه افزایش می یابد.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران اضافه نمود: اگر حجم نقدینگی با افزایش قیمت ها برابر شد، تورم، تخلیه و اقتصاد کشور از این تب و تاب خارج می گردد و به ثبات می رسد و در این میان باید توجه داشت که نقدینگی دوباره افزایش نیابد و افزایش حجم پول باید مطابق زیاد شدن فراوری باشد. اگر این قاعده را رعایت کنیم و حجم پول به اندازه رشد فراوری افزایش یابد مشکل اقتصاد ایران حل می گردد.

با اشاره به اینکه دولت باید درآمد خود را به صورت شفاف با مردم در میان بگذارد، اعلام نمود: درآمد دولت باید شفاف باشد چرا که وقتی بودجه کشور در مجلس به تصویب می رسد به این معنی است که می خواهند این بودجه را شفاف اعلام نمایند.

با اشاره به اینکه دولت حقوق حدود 2 میلیون و 300 هزار نفر را تامین می نماید، اظهار کرد: دولت باید با برنامه ریزی این تعداد کارمند را تعدیل کند. این تعداد نیرو برای اقتصاد ایران زیاد است و باید تعدیل و کاهش نیرو صورت بگیرد و برای این امر، در ابتدا باید از به کارگیری مجدد افراد بازنشسته جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه در گذشته برخی از دولت ها، شفافیت بودجه را به تعدادی جدول کلی منحصر می کردند، اظهار کرد: شفاف شدن هزینه و درآمد دولت در مجلس موجب می گردد بر روی جزئیات نیز بحث صورت بگیرد و این امر به سود کشور است.

وی در خاتمه از نمایندگان مجلس خواست تا در خصوص مسائل اقتصادی ورود نموده و از دولت پاسخ دریافت نمایند، گفت: نماینده می تواند با هر انگیزه ای سوال داشته باشد اما باید دید آن سوال وارد است یا خیر، اگر سوال درست است دولت باید پاسخ دهد و در این شرایط اقتصادی، مجلس باید سوال های اقتصادی را بپرسد و مهم، برطرف مسائل اقتصادی کشور است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 آذر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 19

به "حجم پول ایران سه برابر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حجم پول ایران سه برابر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید