افت شدید فراوری پسته، صادرات مهم تر از بازار داخل

به گزارش مجله پیامکی، در امسال به دلیل شرایط جوی و همچنین ناآور بودن سال پسته، فراوری این محصول مهم صادراتی به شدت کاهش یافته و به گفته رئیس انجمن پسته، به یک چهارم فراوری سال گذشته رسیده است. اما با توجه به اینکه پسته یک محصول لوکس است و اقشار مرفه بالاترین مصرف را دارند، نباید به دلیل ارزانی در داخل، بازار 100 ساله صادرات را از دست داد.

افت شدید فراوری پسته، صادرات مهم تر از بازار داخل

به گزارش خبرنگاران، خشکبار یکی از اقلام مهم صادرات غیر نفتی در کشور است که در میان اقلام مختلف آنپسته و مغز پسته بیشترین ارزآوری را برای کشور دارد؛ به طوریکه در سال گذشته با صادرات 126 هزار تن پسته و مغز پسته یک میلیارد و 147 میلیون دلار درآمد ارزی برای کشور ایجاد گردیده است که در نهایت می توان گفت 66.7 درصد از صادرات خشکبار سال قبل به این محصول مربوط بوده است.

آمارهای رسمی نشان می دهد سال 2016 ایران با در اختیار داشتن 24 درصد صادرات جهانی پسته، رتبه دوم در جهان را به خود اختصاص داده بود و درآمدی بالغ بر 699 میلیون دلار از صادرات این محصول کسب نموده بود. آمریکا نیز 39 درصد از صادرات پسته جهان را به خود اختصاص داده و در صندلی اول قرار داشت. این درحالی است که در سال 2015 به ترتیب سهم ایران و آمریکا از بازارهای جهانی این بخش 35 و 30 درصد بوده است و ایران صندلی اول را داشت.

به خاطر کمبود پسته در داخل نمی توانیم بازار 100 ساله را از دست بدهیم

اما به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، در امسال گرمای مهلک دهه اول فروردین باعث خسارت به باغات پسته شد؛ به طوریکه طبق برآورد انجمن پسته، فراوری این محصول در امسال حدود 50 هزار تن خواهد بود که یک چهارم فراوری پسته در سال گذشته است.

به گفته رئیس انجمن پسته، پسته محصول ضروری نیست بلکه یک محصول لوکس است و بالاترین مصرف آن بین اقشار مرفه جامعه است. از سوی دیگر به طور متوسط 80 درصد پسته فراوریی در کشور صادر می گردد؛ لذا نمی توانیم بخاطر کمبود پسته در داخل یک بازار 100 ساله را از دست بدهیم.

با یک گونی پسته می توانیم 10 گونی گندم بخریم

محمود ابطحی در گفت وگو با خبرنگاران، توضیح داد: اگر پسته گران تر هم بگردد نباید نگران این باشیم که یک عده خاص بخواهند حتما پسته ارزان مصرف نمایند. آن ها می توانند پسته مصرف ننمایند یا اگر می خواهند مصرف نمایند پول بیشتری بپردازند. با صادرات یک گونی پسته می توانیم 10 گونی گندم وارد کنیم.

وی با تاکید بر اینکه نوسانات دما در کاهش فراوری پسته موثر بوده است اظهار کرد: باتوجه به اینکه سال قبل سال آور پسته بوده و اصولا امسال سال ناآور این محصول است.

رئیس انجمن پسته در ادامه شرح داد که پسته سال آوری دارد، یعنی اگر یک سال فراوری آن زیاد باشد سال بعد قطعا کم می گردد؛ بنابراین با توجه به اینکه سال گذشته، سال آور بوده، امسال قاعدتا باید سال ناآور باشد و حتما باید کمتر از پارسال پسته فراوری گردد، ولی کاهش شدید آن به گفته کارشناسان به دلیل نوسانات هوا بوده است.

افت فراوری پسته به یک چهارم فراوری پارسال

به گفته وی، برآورد انجمن پسته ان است که امسال حدود 50 هزار تن فراوری پسته خواهیم داشت و با توجه به اینکه سال گذشته برآورد انجمن حدود 225 تا 230 هزار تن بوده است، فراوری پسته حدود یک چهارم پارسال خواهد بود.

ابطحی همچنین با بیان اینکه اگر فکر کنیم پسته باید ارزان باشد یا در داخل زیادتر مصرف گردد، اصلا فکر اقتصادی نیست، اظهار کرد: کسی که پسته از ما می خرد جایی را اجاره نموده یا خریده است. کارگر دارد، پسته را بسته بندی می نماید و سیستم توزیع دارد؛ بنابراین اگر ماده اولیه را به او ندهیم این سازمان بسته می گردد و از بین می رود. در نتیجه یا تغییر شغل می دهد و دنبال کالای دیگری می رود یا دیگر پسته ما را بسته بندی و توزیع نمی نماید؛ در نتیجه بازار جهانی را از دست می هیم.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه پسته یک محصول یک ساله نیست و فراورینماینده باید به فکر صادرات سال بعد هم باشد، گفت: اگر فراورینماینده بازار جهانی را از دست بدهد سال بعد نمی تواند پسته را بفروشد، چون رقبا جای او را خواهند گرفت. پس نمی تواند در بازار جهانی حضور نداشته باشد و با این دلیل که پسته باید در داخل مصرف گردد، جلوی صادرات را بگیرند.

دل مان برای مصرف نمایندگان مرفه نسوزد

رئیس انجمن پسته درباره سابقه ممنوعیت صادرات پسته در کشور گفت: در دولت نهم یک مدت کوتاهی صادرات را ممنوع کردند که در همان مدت کوتاه صدمه عمده ای به بازار جهانی پسته ایران وارد شد.

وی همچنین درباره درآمد حاصل از صادرات گفت: درآمد صادرات از نظر ارزی رقم خیلی بالایی نیست اما اگر دل سیستم ارتباط جمعی برای مصرف نماینده مرفه بسوزد و بخواهد جلوی صادرات را به هر علتی بگیرد، نه تنها درآمد صادراتی امسال کم می گردد بلکه به طور کلی صادرات از بین می رود.

به گفته ابطحی، پسته تقریبا در سراسر جهان مصرف می گردد. این محصول به تعدادی از کشورها مستقیم صادر می گردد. اما کشورهایی هم هستند که پسته به آنجا می رود و سپس به کشورهای دیگر صادر می گردد؛ همچون امارات در خاورمیانه و آلمان در اروپا.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 آبان 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 5

به "افت شدید فراوری پسته، صادرات مهم تر از بازار داخل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افت شدید فراوری پسته، صادرات مهم تر از بازار داخل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید