گول مرغ های آبکی را نخورید!

به گزارش مجله پیامکی، با اینکه هر کیلو مرغ 8175 تومان نرخ مصوب دارد، قیمت های بازار بیش از این است؛ هرچند که اندکی کاهشی گردیده که مدیرعامل اتحادیه مرغداران دلیل اصلی آن را عرضه مرغ های درجه سه توسط دلالان اعلام نموده و می گوید این مرغ های آبکی، به ظاهر ارزان هستند در صورتیکه ایرانی ها سالی 3000 میلیارد تومان مرغ های درشت و درجه سه می خرند.

گول مرغ های آبکی را نخورید!

به گزارش خبرنگاران، با ادامه روند صعودی قیمت مرغ در ماه های اخیر، در نهایت ستاد تنظیم بازار از تاریخ 10 مرداد، قیمت هر کیلوگرم مرغ با 9 درصد افزایش، حداکثر 8175 تومان مشخص کرد اما در روزهای اول در بازار مصرف بیش از کیلویی 3000 تومان گران تر از این قیمت یعنی کیلویی 11 هزار و 200 تومان و در روزهای اخیر هم بیش از 10 هزار تومان فروخته شد که 2500 تومان گران تر از نرخ مصوب است.

هرچند در شرایط فعلی مقداری قیمت مرغ کاهش یافته اما هنوز هم با نرخ مصوب فاصله چشمگیری دارد و از سوی دیگر مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی می گوید این کاهش قیمت ناشی از عرضه مرغ درجه سه توسط دلالان است؛ وگرنه قیمت واقعی مرغ همان 11 هزار تومان است، چراکه بازار خوراک مرغ توسط دلالان اداره می گردد که با قیمت های متغییر و افزایشی برای مرغداران تامین می گردد.

این در حالی است که رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان می گوید نهاده های فراوری در ماه گذشته نهایتا پنج درصد افزایش قیمت داشته و افزایش 23 درصدی قیمت گوشت مرغ که از سوی بانک مرکزی اعلام گردیده است را توجیه نمی نماید.

براساس آخرین آمار بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده فروشی مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به دوم شهریور قیمت گوشت مرغ نسبت به هفته قبلش 5.6 درصد و نسبت به ماه گذشته 23.2 درصد افزایش قیمت داشته است. همچنین این ماده پروتئینی نسبت به سال گذشته 32.5 درصد افزایش قیمت را تجربه نموده است.

در این باره برومند چهارآیین - مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی - در گفت وگو با خبرنگاران، با تاکید بر اینکه قیمت روزهای اخیر گوشت مرغ منطقی و واقعی نیست، گفت: قیمت مرغ در چند روز اخیر به دلیل اخلال دلالان کاهش یافته و فراورینمایندگان را وارد حاشیه ضرر نموده است.

چهارآیین با بیان اینکه قیمت 11 هزار تومانی گوشت مرغ با توجه به قیمت واقعی مرغ زنده که7500 تومان است و با 10 درصد سود متعارف، به دست مصرف نماینده می رسد، معقول و منطقی است، اظهار کرد: مرغ زنده در حال حاضر به طور متوسط در سطح کشور کیلویی 6500 تومان در مرغداری فروخته می گردد که با قیمت متوسط 10 هزار تومان در اختیار مصرف نماینده نهایی قرار می گیرد لذا با این قیمت فراورینماینده 1000 تومان ضرر می نماید.

مرغ های آبکی و به ظاهر ارزان!

وی درباره حضور دلالان در بازار گفت: دلالان در بعضی کشتارگاه ها سرعت کشتار مرغ را بالا می برند؛ در نتیجه مانند شیری که در آن آب ریخته می گردد، میزان خون آبه در این مرغ از حد طبیعی بالاتر می رود؛ به طوریکه خون آبه دریک مرغ بسته بندی گردیده آماده مصرف به بیش از 100 گرم افزایش می یابد، اندرونه نیز خوب تخلیه نمی گردد؛ بنابراین بخشی از مرغ فروخته گردیده به مردم شامل ضایعات و آب است و در نتیجه مرغ درجه سه گرچه به ظاهر ارزان تر است اما در حقیقت در مقایسه با مرغ درجه یک، هزینه بیشتری را به مصرف نماینده نهایی تحمیل می نماید.

چهارآیین با بیان اینکه این پدیده بارها در بخش توزیع عمده در صنعت مرغ گوشتی وجود داشته است، اضافه نمود: دلالان مرغ را از مرغدار خریده و با کیفیت نازل بسته بندی می نمایند و به ظاهر آن را ارزان می فروشند در حالیکه در هر کیلوگرم از آن بیش از 700 تومان سود می برند.

مرغ های زیر 1800 گرم بخرید

وی در ادامه گفت: گاهی شیادان از این فرصت استفاده می نمایند و مرغ زنده را به صورت مدت دار و به قول معروف، عرفی از فراورینمایندگان خریداری و با قیمت بسیار ارزان تر حتی گاهی کمتر از قیمت تمام گردیده مرغ زنده در میادین عمده فروشی عرضه می نمایند و به صورت نقدی می فروشند و پس از مدتی هم ناپدید می شوند؛ به طوریکه در فرصت محدودی میلیاردها تومان از اموال فراورینمایندگان را چپاول می نمایند.

چهارآیین با تاکید بر مضر بودن مرغ درجه سه و همچنین درشت برای سلامتی گفت: مردم باید مرغ های کمتر از یک کیلو و 800 گرم مصرف نمایند، چراکه مرغ مطلوب برای مصرف 1500 تا 1600 گرم است چون قابلیت هضم و جذب این مرغ بالاست و دور ریز کمتری نیز دارد.

ایرانی ها سالی 3000 میلیارد تومان مرغ های درشت و درجه 3 می خرند

به گفته مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی، مردم ایران در سال 3000 میلیارد تومان برای خرید مرغ های غیراستاندارد، یعنی درجه سه و مرغ های درشت پول هایشان را دور می ریزند.

وی علت افزایش هفتگی قیمت گوشت مرغ را افزایش قیمت نهاده های فراوری و خوراک مرغ در کنار تاثیر روانی شرایط اقتصادی و قیمت ارز دانست و توضیح داد: با وجود اینکه به نهاده های فراوری ارز دولتی اختصاص می یابد، بعد از ترخیص از گمرک به دلیل تسلط شبکه دلالان در توزیع، انحرافاتی در پخش مویرگی این محصول ایجاد می گردد که باعث زیان دیدگی فراورینمایندگان می گردد.

چهارآیین اضافه نمود: توزیع نهاده ها حتما باید توسط تشکل های مرتبط انجام گردد تا بدون واسطه گری و تحمیل قیمت اضافی دست فراورینماینده نهایی برسد.

مرغ 40 درصد گران گردیده است

به گفته او، قیمت هر کیلوگرم سویا در مقایسه با سال گذشته 71 درصد و ذرت 40 درصد افزایش داشته است. همچنین مواد دارویی و آنتی بیوتیک ها 81 درصد و حمل و نقل و هزینه های کارگری حدود 20 درصد افزایش یافته که مجموعا باعث افزایش 40 درصدی قیمت مرغ نسبت به سال گذشته گردیده است.

وی اضافه نمود: قیمت سویا و ذرت در سال گذشته به ترتیب 1480 و 830 تومان بوده اما در حال حاضر به قیمت 2600 تومان و 1320 تومان به دست فراورینماینده می رسد.

همچنین چهارآیین با تاکید براینکه استفاده از ریزمغزی ها در فراوری مرغ لازم است، اظهار کرد: برای مثال ویتامین آ که یک ریز مغذی است سه ماه قبل 300 هزار تومان بوده ولی در حال حاضر سه میلیون و 500 هزار تومان به فروش می رسد.

وی با بیان اینکه قیمت معقول مرغ زنده 7500 تومان با سود متعارف 10 درصدی است و باید 11 هزارتومان دست مصرف نماینده برسد، گفت: اگر گوشت مرغ پایین تر از این قیمت به فروش برسد، یک الی دو ماه بعد آسیب خودش را نشان می دهد؛ یعنی وقتی که فراورینماینده به علت کاهش سود رغبت به فراوری نداشته باشد و در نتیجه کاهش فراوری و عرضه، در ماهای آینده سبب ایجاد قیمت انفجاری در بازار خواهدشد.

قیمت های دستوری، افزایش قیمت را به دنبال دارد

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی با بیان اینکه هدف و نیت ستاد تنظیم بازار حتما خیر است و می خواهد به اقشار آسیب پذیر یاری کند اما با این کار به اقتصاد کشور خدمت نمی نماید، گفت: 200 سال سابقه آنالیز های آکادمیک نشان می دهد قیمت های دستوری هیچ وقت به نفع اقشار آسیب پذیر عمل ننموده است بلکه در دوره های مختلف دو یا سه ماهه افزایش قیمت را به دنبال دارند.

وی اضافه نمود: سرکوب قیمت ها همواره در کشور تاثیر برعکس داشته است و نتوانسته به بخش های آسیب پذیر کشور به صورت مستمر یاری کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 آذر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 14

به "گول مرغ های آبکی را نخورید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گول مرغ های آبکی را نخورید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید