تشکیل شورای رصد برای حل مسائل تغذیه ای و خوابگاهی دانشجویان

به گزارش مجله پیامکی، به گزارش خبرنگاران، ذوالفقار یزدان مهر در گردهمایی معاونان دانشجویی در دانشگاه تهران گفت: رویکرد ما مدیریت مشارکتی است و سعی کردیم نقطه نظرات کارشناسی را برای خدمات رفاهی در دانشگاه ها داشته باشیم.

تشکیل شورای رصد برای حل مسائل تغذیه ای و خوابگاهی دانشجویان

وی افزود: در صندوق 509 میلیارد تومان بودجه داریم که شامل 407 میلیارد تومان وام و 110 میلیارد یارانه تغذیه است و کوشش گردیده خودمان را از حیث منابع تقویت کنیم به همین دلیل بودجه سال جاری صندوق رفاه به 673 میلیارد تومان افزایش یافت که 246 میلیارد تومان اعتبارات عمومی و 400 میلیارد تومان از درآمد اختصاصی و 27 میلیارد آن برای وام شهریه اختصاص داده شد.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم افزود: 80 میلیارد تومان از یک بانک و 40 میلیارد تومان از بانک دیگر با هم افزایی اجرا شده به عنوان وام شهریه در اختیار دانشجویان قرار داده می گردد.

یزدان مهر با اشاره به برنامه های صندوق رفاه برای سال تحصیلی جدید گفت: برای برطرف مسائل IT صندوق رفاه با دانشگاه ها تعامل داشته و با این تعامل صندوق 1400 را طراحی کردیم اقدامات زیرساختی خوبی صورت گرفت که در حال حاضر 130 هزار نفر در روز می توانند به سایت صندوق مراجعه و فعالیت نمایند. رویکردمان این است که اطلاعات را با سامانه های به روز گردیده یکپارچه سازی کنیم. دومین برنامه ما ارایه تسهیلات و ساخت است که با پیگیری های اجرا شده منع ساخت خوابگاه ها برداشته شد و ساخت سراهای دانشجویی به بخش خصوصی واگذار می گردد.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم ادامه داد: تاکنون 50 درخواست به صندوق آمده که 20 مورد آن در کمیسیون دائمی صندوق به تصویب رسیده و به دانشگاه ها ابلاغ کردیم دانشگاهی که درآمد اختصاصی بالایی دارد می تواند اقدام به ساخت خوابگاه و دریافت وام کند اما دانشگاهی که درآمد پایینی دارد نمی تواند از این وام ها استفاده کند.

یزدان مهر ادامه داد: تکمیل سراهای دانشجویی یکی از تسهیلاتی است که با آن ها موافقت گردیده است. حدود 200 سرای دانشجویی باید بسازیم تا کمبودها جبران گردد. همچنین یاری به ارتقای سراهای دانشجویی رتبه 3 و 4 ادامه دارد سال جاری 199 سرای دانشجویی ارتقا پیدا کردند. سال جاری سال آخر ارتقا است و دانشگاه ها فرصت دارند سراهای دانشجویی رتبه 4 را برای ارتقا معرفی نمایند.

وی یادآور شد: 55 میلیارد تومان برای ارتقای سراهای دانشجویی رتبه 4 پیش بینی کردیم و امیدواریم در مهر ماه شاهد بهبود فضاهای خوابگاهی باشیم.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: 131 درصد نسبت به 3 سال گذشته رشد داشتیم و 31 میلیارد تومان به دانشگاه ها در این زمینه یاری کردیم.

وی همچنین از مقاوم سازی سراهای دانشجویی در مناطق زلزله زده اطلاع داد و گفت: تیم فنی برای این مورد تشکیل گردیده و امیدواریم سال جاری و سال آینده گام موثری در این زمینه برداشته گردد.

یزدان مهر گفت: رتبه بندی دانشگاه ها براساس خدمات تغذیه است این اقدام عملیاتی گردیده و 107 آشپزخانه در رتبه 3، 41 آشپزخانه رتبه 2 و 15 آشپزخانه در رتبه 1 هستند که سال جاری برنامه ریزی گردیده بتوانیم رتبه 3 را ارتقا دهیم.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: فاز اول یاری به رتبه بندی آشپزخانه ها آماده گردیده و امیدواریم بتوانیم از محل یارانه ها به دانشگاه ها این یاری ها را ارسال کنیم.

وی همچنین از ایجاد رستوران های مکمل در دانشگاه ها اطلاع داد و گفت: ایجاد رستوران های مکمل در دانشگاه ها شروع گردیده که بسیاری از دانشگاه ها به پیشواز این طرح رفتند و با پیگیری اجرا شده توانستیم 243 میلیارد تومان ظرفیت سازی کنیم.

وی ادامه داد: پرداخت وام شهریه یکی از مسائل اساسی ما بود 85 درصد دانشجویان وام شهریه پرداخت می نمایند که با هم افزایی بانک ها 620 میلیارد تومان وام شهریه پرداخت خواهیم کرد این وام های شهریه با کارمزد 3 درصد پرداخت می شوند.

یزدان مهر افزود: حمایت از کارآفرینی و شرکت های دانش بنیان در دستور کار قرار گرفته است و از کارگاه های مهارت محور حمایت خواهیم کرد مبلغ 100 میلیون تومان وام در اختیار این کارگاه ها قرار می دهیم و به هر دانشجو 10 میلیون وام قرض الحسنه داده می گردد در فاز اول 30 تا 50 کارگاه در دانشگاه فنی و حرفه ای مورد حمایت قرار می گیرند.

وی همچنین از تشکیل شورای رصد در دانشگاه ها اطلاع داد و گفت: شورای رصد متشکل از معاون فرهنگی وزارت علوم، رئیس سازمان امور دانشجویان، رئیس حراست وزارت علوم و رئیس صندوق رفاه به زودی تشکیل می گردد که مسائل دانشگاه ها در زمینه تغذیه، خوابگاه را رصد و براساس تدابیر اندیشیده گردیده آن ها را حل می نماید.

یزدان مهر یادآور شد: طرح مدیریت منابع خدمات رسانی را نیز تدوین کردیم که براساس آن معاونان دانشجویی از مسئولیت پذیری و کارآمدی بیشتری برخوردار باشند و همچنین در بحث درآمدزایی بتوانند ورود بهتری داشته باشند 3 کتاب برای تغذیه دانشگاه ها به چاپ رسیده که راهنمای تغذیه بهتری در دانشگاه ها باشند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 7 آذر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: smslovely.ir شناسه مطلب: 13

به "تشکیل شورای رصد برای حل مسائل تغذیه ای و خوابگاهی دانشجویان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشکیل شورای رصد برای حل مسائل تغذیه ای و خوابگاهی دانشجویان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید